(Felkértük a szerkesztőség
néhány tagját és állandó munkatársát, hogy írják le, amit Alekszandr Dugin A negyedik
politikai elmélet című, nemrég angolul is megjelent könyvével kapcsolatban fontosnak
tartanak. Egységes vélemény született. Az öt szerző fejenként két-háromoldalnyi
írásából kiemeltük az azonos témákat és egymás után helyeztük azokat. Az eltérő
szerzők gondolatait elválasztva közöljük. Köszönetet mondunk Baranyi Tibor Imrének,
Milán Péternek, Umenhoffer Istvánnak és Vukics Andrásnak.)
Nyomtatott megjelenés: Magyar Hüperión (Budapest) 1. évf. (2013) 3.
sz. 297–310. o.
Korábban már megfogalmaztunk
egy kritikát a mostanában hatást gyakorló „negyedik politikai elmélet” teoretikusával
kapcsolatban.(1) Elismertük, hogy Alekszandr Dugin nem pusztán intellektuális, hanem
spirituális szerző, és azt is, hogy jóval tehetségesebben ír, mint a legtöbb mai
nyugat-európai tradicionalista. (Nem csupán politikai, más tárgyú írásai is nagy
megszólító erővel rendelkeznek.) Ugyanekkor bíráltuk azért, mert Eurázsia ideáját
sokszor geopolitikai és orosz eszmévé degradálja, háttérbe szorítva döntően szellemi
valóságát. A neo-eurázsianizmus gyakran korrumpálódik stratégiai és orosz szempontokkal.
Élesen kritizáltuk baloldali erőkkel való együttműködései miatt is.
Talán nem kellene
mondani, hogy bírálatunk nem rokonítható azokéhoz, akik képtelenek megkülönböztetni
a szellemit az okkulttól, a spiritualitást az okkultizmustól, ráadásul akkor is
szinte rettegnek az utóbbitól, ha azzal foglalkoznak.(2) Mi nem sugalltuk, hogy
spirituális kapcsolódásai miatt Dugin „fasiszta” vagy „náci” lett volna (munkássága
bármely korszakában), ahogyan azt sem mondtuk: azzal, hogy politizál, eleve hagyományellenes
útra lépett.(3) A kritika eredeti jelentésének megfelelően törekedtünk arra, hogy
a negatív mellett pozitív kritikát is megfogalmazzunk. Ez utóbbi azért sem volt
különösebben nehéz, mert Dugin 2006-ig magyar nyelven megjelent tizenöt cikke(4)
közül a legtöbb kiadását mi kezdeményeztük.
*
Kevés igazán izgalmas
mű születik napjainkban a politika-politológia-geopolitika területén és témaköreiben.
Dugin műve, az Arctos kiadónál tavaly megjelent The Fourth Political Theory
(A negyedik politikai elmélet) azonban mindenképp méltó a figyelemre, az elmélyült
olvasásra és továbbgondolásra.(5) Kimondott célja éppen ez: az egyeduralomra szert
tett liberális (ma már egyre inkább posztliberális) közfelfogással és világnézettel
egyet nem értő gondolkodók, különböző körök és csoportosulások, mozgalmak és szervezetek
eszmei összehangolása és felhívása a régóta elhullajtott, sárba taposott kesztyű
felvételére. Fő erénye és talán legnagyobb hátránya is ebben a nyitottságban rejlik:
meglehetősen széles spektrumot kíván felölelni, sokakat akar megszólítani és közös
ellenállásra bírni. Számos szarka járt már pórul ily módon, „az ellenségem ellensége
a barátom” jelszó hamis volta ugyanis többnyire igen hamar kiderül; előbb-utóbb
belső ellentétekhez és – valóban magasrendű és szilárd elvi tengely, szellemi vertikalitás
és axialitás hiányában – széthulláshoz vezet. Természetesen itt még nem tartunk,
és kívánjuk is, hogy ne történjék ilyen.
*
Alekszandr Dugin
korunk egyik legjelentősebb politikai teoretikusa, s hogy ilyenek még léteznek,
már önmagában pozitívum (a politológusokat – ezeket az esetek többségében pártokhoz
kötődő léhűtőket – nem sorolhatjuk ide). Aki a politika iránt nem csupán, és nem
elsősorban a napi politika szintjén érdeklődik, netán politikafeletti aspektusból
kiindulva vizsgálódik, az minden bizonnyal találkozott már az orosz gondolkozóval.
Dugin az 1990-es évek elején mint a jobboldal ideológiai reprezentánsa tűnt fel,
azonban műveiben idővel mindinkább erősebbé váltak a nemkívánatos beszüremkedések.
Gondolatai mindazonáltal – szigorú kritika tárgyává téve azokat – talán még mindig
azok közé tartoznak, melyeket érdemes szemügyre venni.
A negyedik politikai
elmélet című új művében nem kevesebbre vállalkozik, minthogy kiutat
mutasson abból a válságból, amelybe, komplex és több síkon is megnyilvánuló folyamatok
egész során át jutott a jelen embere, s világa. Ez a gigantikus, elsőre felettébb
reménytelennek tűnő vállalkozás mindenképpen dicséretes, azonban a megvalósítás
iránya, mi több annak doktrinális előkészítése meglehetősen ingatag alapokon nyugszik.
*
A könyv legfőbb
érdemei között kell kiemelnünk a posztmodernitás és annak társadalmi-politikai vetülete,
a posztliberalizmus körültekintő és mélyreható kritikáját.
„A negyedik politikai
elmélet keresztes hadjáratot folytat (i) a posztmodernitás, (ii) a posztindusztriális
társadalom, (iii) a liberális filozófia gyakorlati megjelenése, valamint (iv) a
globalizáció és annak logisztikai és technológiai alapjai ellen.”(6)
A posztmodern a
modernséget követő eszmetörténeti korszak, amely beteljesíti a modernség önfelszámolását.
A modern ideológiában kezdettől fogva meglevő frusztrációk néhány száz év alatt
tökéletesen feloldják a modernséget, hogy beálljon a posztmodernt jellemző alaktalan
ideológiai masszaállapot, amelyben kezdetben még lebeg a modernitás néhány szakadozott
ideológiai foszlánya.
„A racionalizmus,
szcientizmus és pozitivizmus értékeit úgy tekintik [a posztmodernek], mint burkolt
formájú elnyomó, totalitárius eszméket, és elutasítják azokat. Ezt kíséri a teljes
szabadság felmagasztalása, az individuum bármiféle korláttól való függetlenségéé,
ideértve az észt, az erkölcsöt, a társadalmi, etnikai vagy akár nemi identitást,
a nevelést stb. Ez a posztmodernitás állapota.”(7)
A modernitás bizonyos
eszmei entitásai, mielőtt végleg elenyésznének, fantomszerű formában több-kevesebb
ideig továbbélnek még a posztmodern korszakban. Olyan, filozófiai szinten már nem
artikulált, szubfilozófiai szintű eszmék ezek, amelyek mindazonáltal nagyon is meghatározzák
a világ folyását. Közéjük tartozik maga a liberalizmus is, melynek vonalán az említett
frusztráció a liberalizmus jól ismert paradoxonjaiban nyilvánul meg.
„Valaki így szól:
»A szabadság a legmagasabb érték.« »Nem, nem így van« – válaszol másvalaki. Mire
az első: »Te ellenállsz a szabadságnak? Megöllek a szabadságért!«”(8)
A liberalizmus mint
modern ideológia felbomlásában szerepe volt pusztán negatív mivoltának is – vagyis
hogy a „felszabadulás valami alól” aspektust helyezte előtérbe a „szabadság valaminek
a megtételére” aspektus rovására. Míg az előbbit pontosan és dogmatikusan kidolgozták,(9)
az utóbbival kapcsolatban a liberálisok hallgatnak, s ez a gyakorlatban hovatovább
a tévécsatorna szabad megválasztásában merül ki.(10)
*
A negyedik politikai
elmélet kiindulópontja az, hogy a három korábbi meghatározó ideológia – melyek az
„ideológiák századában”, a 20. században érték el tetőpontjukat – mind a teoretikai
eszköztárat, mind az akcionalitás terén kifejtett tevékenységet illetően kimerült.
Hiteltelenné, elfogadhatatlanná, tarthatatlanná vált, alkalmatlanná arra, hogy kijelölje
az utat az emberiség boldogulása számára. Az első ideológia – születésük sorrendjét
követve – a liberalizmus; a második a kommunizmus; a harmadik pedig a fasizmus (Dugin
ezt a gyűjtőnevet használja a 20. század első felének gyakorlatilag valamennyi szélsőjobboldali
mozgalmára, ami szerencsétlen, egyszersmind pedig beszédes módszer, ugyanis a kommunisták
politikai terminológiájából származik). A három politikai eszmerendszer közül, Dugin
szerint, kettő már nem létezik – a kommunizmus(11) és a fasizmus –, míg a harmadik,
a liberalizmus olyannyira igen, hogy a Szovjetunió felbomlása után korunk egyeduralkodó
ideológiájává vált.
*
A liberalizmus mint
politikai elmélet teljes, a másik két elmélet (a kommunizmus és a „fasizmus”) felett
aratott világtörténelmi léptékű győzelme egybeesik saját lezáródásával. Ez csak
látszólag paradoxon, hiszen a konkurens ideológiák leáldozásával ideológiára mint
olyanra már egyáltalán nincs szükség. Különösen egy olyan korban nincs, ahol a fősodorbeli
politikai filozófiák mellett a filozófia összes egyéb ága is végletesen lejáratja
magát, és a filozófia mint olyan teljesen elveszíti normatív mivoltát.
„A liberalizmus
[ekkor] megszűnik az elsőpolitikai elmélet lenni, és az egyetlenposztpolitikai praxissá
válik. Bekövetkezik a »történelem végpontja« (Fukujama), a gazdaság globális kapitalista
piac formájában felváltja a politikát, s az államok illetve nemzetek feloldódnak
a világ globalizációjának olvasztótégelyében. Győzelmet aratván a liberalizmus eltűnik,
és egy más entitássá – posztliberalizmussá – lesz. Már nincsenek politikai dimenziói,
nem tükröz szabad választást, hanem egyfajta történelmileg determinált »végzetté«
válik. Innen a posztindusztriális társadalomról szóló tézis: »a gazdaság mint sors«.”(12)
„[A] posztliberális
posztmodernitás kiiktatja a modernitás szigorú logikáját is, az eszmék diktatúráját
[pedig] felváltja a tárgyak, internetes jelszavak és vonalkódok diktatúrája.”(13)
„A liberalizmus
megszűnik valódi liberalizmus lenni, és hallásküszöb alattivá, hallgatólagos konszenzussá
válik. Ez megfelel a modernitás korszakából a posztmodernitásba való átmenetnek.
A posztmodernitásban a liberalizmus, miközben megőrzi, sőt fokozza befolyását, egyre
ritkábban jelent intelligens és szabadon választott politikai filozófiát; tudatalattivá,
magától értetődővé, ösztönössé válik.”(14)
A liberalizmus e
fantomszerű utóképe az, amelyre Dugin posztliberalizmusként hivatkozik. Lényege
a virtualitás, annak összemosódása „a valósággal”, a dolgok végérvényes hatalomátvétele
az ember felett. Ez az a korszak, amelyben az utolsó, még fennálló és normatív értékkel
rendelkező társadalmi-politikai kategória, magának az embernek a kategóriája is
lerombolásra kerül:
„ama folyamat során,
melyben az embert fokozatosan felszabadítják minden alól, ami nem ő (az összes nem-emberi
és szupraindividuális érték és ideál alól), előbb-utóbb önmagától is meg kell őt
szabadítani.”(15)
Beköszönt a poszt-
illetve transzhumanizmus korszaka, amelyben a cyborg, a mutáns, a klón joggal tart
majd számot az emberi mivoltra.
*
Dugin abból a tulajdonképpen
igaz, ám elcsépelt tényből indul ki, miszerint a mai politikai jobb- és baloldali
felosztás használhatatlan, az elmúlt évszázadok három fő ideológiája, a liberalizmus,
a kommunizmus és a fasizmus (nagyvonalúan e körbe sorolja a német nemzetiszocializmust
és egyéb „harmadik utas” irányzatokat) pedig így vagy úgy, de mind elbuktak, érvényüket
vesztették. A negyedik politikai elmélet (az elnevezés egy, a francia Új Jobboldal
fő teoretikusa, Alain de Benoist cikkeiből összeállított gyűjteményes kötet alcímét
idézi) az előző három romjain hirdeti meg és kívánja megvívni – a szerző reményei
szerint mellé álló, elvben szövetséges erőkkel együtt – keresztes hadjáratát és
végső csatáját fő ellenfelével, a posztmodern kor posztliberális (vagy ahogyan elemzésének
elején kimondja, antikrisztusi) világrendjével szemben.
Miként Benoist és
társai(16) korábban, Dugin is következetesen (és joggal) kritizálja a modern eszmei
áramlatokat, rámutatva közös gyökerükre, a tradicionális rendet aláásó és megdöntő
„felvilágosodás” okozta ideológiai válságra, mely a huszadik században csúcsosodott
ki, majd a Harmadik Birodalom és a Szovjetunió bukása után, a liberalizmus monopolhelyzetbe
kerülésével véglegessé vált. Olyannyira, hogy ma, a huszonegyedik század első negyedében
már valójában nem beszélhetünk ideológiai krízisről sem, hiszen nincs, ami még élő,
épkézláb ideológiaként fennállna, csupán a mindent elárasztó globalizmus káoszának
tengerén hajóroncs-maradványokként sodródó töredékek lebegnek a felszínen. Nagyon
úgy tűnik, hogy Dugin e törmelékekből a használhatóknak tűnőket kiválogatva kíván
új bárkát (vagy éppen hadihajót) építeni. Hogy e kísérlete sikerrel jár-e vagy az
érdektelenség és a kontárság Szküllája és Kharübdisze végleg elsüllyeszti, még kérdéses.
*
A szerző módszere
a következő, ami mintegy előkészíti a terepet a negyedik politikai elmélet eszmei
bázisának felépítéséhez: mind a három, immáron a szemétdombon lévő, vagy odavaló
ideológiának van egy központi magva, amelytől, ha megfosztjuk, akkor a lényegét
is kimetszettük, és ezzel súlypontját is elveszítette. Ami marad, az különböző elemek
gyűjteménye, melyekből, elkülönítve ezeket a hasznavehetetlenektől, kiválaszthatjuk
az elmélet számára nélkülözhetetleneket.
Dugin élénk szavakkal
ecseteli a „fasizmus” borzalmait, melyekhez annak lényegi eleme, a „rasszizmus”
vezetett, ilyenformán maximálisan elvetendő. Érdekes módon a rasszizmust kiterjesztett
értelemben használja, és olyan modern felosztásoknál is, amelyeknek vajmi kevés
közük van a rasszokhoz. Ennél lényegesebb lenne, hogy feltáruljon: a rassz nagyon
mélyen élő és ható valóság, amelyet nem lehet semmibe venni, negligálni egyetlen
ideológia kimunkálásánál sem. Furcsa, hogy a szerző ezzel nincs tisztában.
Feltűnő, hogy Dugin
ugyan lemezteleníti a kommunizmust is, hogy az osztálygyűlöleten alapuló szemlélet
méregfogát mintegy kihúzza, azonban nem is a sorok között kell olvasni ahhoz, hogy
ezen ideológia iránti – még csak nem is látens – vonzalma kiderüljön. Ezt maga teszi
világossá azzal, hogy művében folyamatosan érezni – ott is, ahol nem említi Marx
nevét – a marxista ízű érvelést, komoly hivatkozási alapként kezelve a marxizmust.
Mindehhez járul az a tényező, hogy Dugin a kommunizmus felhasználandó elemei közé
sorolja annak társadalmi és holisztikus (!) aspektusait.
*
Az „Érdemek és végzetes tévedések”-ben 1996-ig követtük
a szerző munkáit. 1997-ben a Tampliery proletariata (A proletariátus templomosai)
következett. A könyv alcímét inkább nem is idézem. Mint elmondtuk, Dugin jobboldalról
indult, de egyre inkább balra sodródott (hasonlóan Benoist-hoz). A jobboldaliság
igenlése felől közelített, majd „az ideológiailag jobboldalinak kell lenni, gazdaságilag
és szociálisan pedig baloldalinak” következett, utána pedig a baloldaliság fokozottabb
igenlése. Úgy tűnik, Dugin mára túllépett a nemzeti-bolsevizmuson. Későbbi könyvei
– az orosz témákat vizsgálók mellett – inkább filozófiaiak és geopolitikaiak. Három
dolog azonban továbbra is nehezen magyarázható, és végül is teljesen elfogadhatatlan:
a baloldalisággal és a kommunizmussal szemben tanúsított elfogadó megértés, illetve
az orosz-központúság a geopolitikában és az eurázsianizmusban.(17)
Amennyiben a mai
európai és amerikai pártok jobb- és baloldaliságából indulunk ki, vagy a „gazdasági
jobboldal” fogalmából, a jobboldaliság eszméje tényleg álságos és majdnem hasznavehetetlen.
Morbid valami milliárdosokat baloldali politikusokként látni. Azonban nem szabadna
úgy tenni, mintha a jobboldaliság – úgy történelmileg, mint ideológiailag – a mai
helyzeten alapulna. Időközben módosulások, többé-kevésbé tudatos politológiai torzítások
történtek az eszméjével. Sokkal normálisabb, célravezetőbb és tisztább volna, ha
ezeket távolítanánk el, nem pedig egy új, akárhányadik politikai eszmét alkotnánk
meg, amelynek legitimitása és még magasabb szentesítése úgysem valósulhat meg: individuális
konstrukció marad, személyes hibákkal és befolyásokkal, bármennyire intellektuális
és kidolgozott. A dualizmus, a pártviszonylatok valamint a gazdasági megközelítés
látszatát keltő kifejezés ellenére a jobboldaliság nem más, mint „komoly
kísérlet arra, hogy az emberi össztörténet nem hanyatló, hanem folytonos irányát
egyetlen szóban, egy idea értékű, történelmi-politikai kifejezésben” összefoglaljuk.
„(…) az egész emberi világ spiritualitásának, pontosabban a szellemiség politikai
leképeződésének és alkalmazásainak az alapszava. Európa és Ázsia valamennyi civilizációja,
kultúrája – legyenek letelepedettek vagy nomádok, nagyok vagy kisebbek – politikai
lényegének szava”.(18)
*
Kétségtelen, hogy
Guénon, Evola és más tradicionális szerzők ismerőjeként, első orosz fordítójaként
Dugin eszmerendszere biztosabb alapokon nyugszik, mint a legtöbb kortárs politikai
irányzaté. Ez a jelen könyvből is világosan látható. Ugyanakkor meglepő melléfogásokra
is fény derül. Az egyik legszembeötlőbb mindjárt a bevezetőben említett (egyébként
Benoist-tól átvett) gondolat a jobb–bal dichotómia lecserélésére, miszerint a centrum
(értve ez alatt egy adott ország domináns ideológiáját támogató erőket a politikai
paletta mindkét végéről) és a periféria (a domináns ideológiával szemben álló erők
teljes spektruma) kifejezésekkel adekvátabban kifejezhetőek lennének a politikai
viszonyok.
Azon túl, hogy az
ilyen zavarokat tökéletesen illusztrálja a Magyarországon nemrégiben megtörtént,
a banki adósok kilakoltatása ellen szervezett „rotbraun”tüntetés a nominálisan
szélsőjobboldali MNA és a Thürmer-féle szélsőbaloldali Munkáspárt közös akciójában,
a koncepció teljesen ellentétes a centrumra és a perifériára vonatkozó adekvát szimbolizmussal
és tradicionális tanításokkal. Tipikus esete annak a hiánynak, amire László András
aforizmája utal: „Ha a centrummal való kapcsolatra vonatkozó tudás nincs meg,
akkor valójában a perifériára vonatkozóan sincs tudás”.(19) Nehéz eldönteni,
hogy Dugin metafizikai megalapozottságának hiányából, a (guénoni értelemben vett)
Hagyomány szellemi alapelveitől való távolságtartásból, vagy a széles köröknek szóló
kompromisszumkényszerből és taktikázásból fakadnak-e az ehhez hasonló tévedések
és hibák. Ugyanis sajnos nem ez az egyetlen.
A hatodik fejezet
(„Konzervativizmus és posztmodernitás”) „Fundamentális konzervativizmus: tradicionalizmus”
című alfejezetében(20) például megjegyzi Guénon és Evola kapcsán, hogy mindketten
tévedtek, amikor a negyedik kaszt (ami Dugin szerint a szovjet mintájú proletariátussal
azonos) győzelmét prognosztizálták a harmadik kaszt (a kapitalista burzsoázia) felett,
hiszen az utóbbi került ki győztesen kettejük küzdelméből.
*
Nehéz átsiklani
azon sorok fölött, ahol Dugin hasonlóságokat vél látni a kommunizmus és a tradicionális
szemlélet között, s odáig megy, hogy Evola és Guénon szemére veti, hogy nem ismerték
fel a kommunizmusban meglévő tradicionális elemeket. Hasonló indíttatásból veti
fel, hogy a kommunizmus nagyszerűen felhasználható a liberalizmus és a kapitalizmus
kritikájában. Ezzel kapcsolatban elég annyit említeni, hogy tradicionális szerzők,
éppen Evola vagy László András érvényes kritikáját adták a liberalizmusnak, és ehhez
nem szükséges az Európa körül összezáródó harapófogó másik száraként értelmezendő
kommunizmushoz (Evola) fordulnunk. Ugyanilyen kevéssé van szükségünk a különböző
baloldaliság-csoportok felsorolására, mivel ismerjük ezeket, közöttük csupán árnyalatnyi
különbségek vannak, és számunkra megkülönböztetésüknek csak az ellenük felveendő
harc és primitív ideológiáik felszámolása erejéig van jelentősége.
Mint már szó volt
róla, Dugin fő ellenségként a liberalizmust, különösen annak jelenlegi posztmodern
változatát (posztliberalizmus) jelöli meg. A liberális egypólusú világ, az ember
felbomlása, „poszt-emberré”, cyborggá válása mind-mind előttünk zajló folyamatok.
Súlyos tévedés azonban, hogy az orosz szerző mindenkit hadrendbe szólít, szövetségesnek
tart, aki az Egyesült Államok egyeduralmával jellemezhető euroatlanti posztliberális
világ ellen harcol. Azt írja, mindenkinek félre kell tennie a fasizmus- és a kommunistaellenességét
is, mivel ez a liberálisok akaratának megfelelő megosztást segíti elő. De aki az
ördög egyik orcáját felismeri, vajon miért nem ismeri fel a másikat?
Fontos pont a műben
az orosz nemzeti jelleg, önazonosság, ha nem is tolakodó, de érzékelhető hangsúlyozása.
A probléma az, ami már nagyon régóta virulens jelenség, hogy sokszor nem lehet megállapítani,
hol végződik az, hogy „orosz”, és hol kezdődik az, ami már „szovjet”. A kettő olyannyira
összefonódott, szervesen összekapcsolódva a – döntően amerikai anyagi segítség révén
– megnyert „honvédő háborúval”, hogy a kommunizmus szinte szerves részévé vált az
oroszországi éthosznak. Olyannyira, hogy egy alapvetően ígéretesnek indult
szerző sem képes ebből kikászálódni.
A tény, hogy Dugin
a Tradíció gondolatának jeles képviselőit, gondolkozóit – akiknek ismeri a műveit
– és az általuk képviselt „fundamentális konzervativizmust” mindössze az irányzatok
egyikének tekinti, szerintünk mindennél ékesszólóbb.
*
A szerző külön kitér
művében a jól vagy rosszul tradicionalizmusnak nevezett szellemi megnyilvánulásra
mint a „fundamentális konzervativizmus” egyik ágára. Elmondja, hogy a logikai tradicionalizmus
szubsztanciálisan, filozófiailag, ontológiailag és fogalmilag nem egyszerűen a modernitás
vagy a posztmodernitás bizonyos aspektusait kritizálja, hanem a maga teljességében
elutasítja a történelmi haladás gondolatát.
„A tradicionalizmus
a konzervativizmus azon formája, amely a következőket tételezi: nem arról van szó,
hogy a nagy rendszeren belül ez vagy az az elkülönült rész téves, ami helyreigazítást
kíván. A jelenkori világban minden téves. A haladáselmélet téves; a technikai kibontakozás
eszméje téves; Descartes szubjektummal és objektummal kapcsolatos filozófiája téves;
Newton metaforája az óraművesről téves; a jelenkori pozitivista tudomány, valamint
az arra épülő oktatás és nevelés téves. Az egész jelenkori megismerési elv helytelen
és totalitárius, ami ellen küzdeni kell.”(21)
Dugin szerint René
Guénon és Julius Evola a fundamentális konzervatív pozíció kimerítő leírását adja.
A tradicionális társadalmat úgy írják le, mint időfeletti idealitást, a jelenkori
modern világot és kiindulási pontjait, alapelveit mint bukás következményeit: degenerálódás,
degradálódás, kasztok összekeveredése, a hierarchia felbomlása. A figyelem elfordulása
a spirituálistól a materiális felé, a mennytől a föld felé, az örökkévalótól az
időbeli felé és így tovább.
„A tradicionalisták
állásai tökéletes rendezettségük és mértékük szerint különböztethetők meg. Teóriáik
a konzervatív paradigma tiszta formájának modelljeként szolgálhatnak.”(22)
Mindezek után végül
Dugin olyan kritikai megállapításokat tesz, amelyek komolytalanságuk okán azt az
érzést keltik az emberben, hogy szinte csak azért születtek, hogy valamiben azért
mégis ellentmondjon a „tradicionalizmus mint fundamentális konzervativizmus” megállapításainak,
s valamiféle kötelező eredetieskedés és önállóskodás nyer teret, azt sugallva, hogy
a szóban forgó negyedik politikai elmélet egy mindenekfelett álló korrigált csúcsszintézise
mindennek. Ott azonban, ahol tévedések vannak, sejthetjük, hogy ilyesmiről szó nem
lehet.
*
Duginnál tényleg
fennáll eredetieskedés és önállóskodás. Merőben egyéni és lokális szempontokon kívül
azért is ellentmond az említett szerzőknek – minden velük kapcsolatos ismerete és
nagyrabecsülése mellett –, mert tekintettel a hanyatlás erőteljes tételezésére műveikben,
máskülönben nem tudna hinni abban, hogy létrejön majd egy tradicionális eurázsiai
egység, amely szemben áll a sátáni euroatlanti „birodalommal” a Vég előtt. Nem tudjuk,
miért gondolja azt, hogy a kozmikus ciklusok alászállásának össztradicionális tanítása
és az általános involúció törvényének erőteljes tételezése eleve kizárja a kivételek
vagy akár egy kollektív felemelkedés lehetőségeit. Guénon és Evola soha nem mondta,
hogy a hanyatlás ténye miatt ne tegyünk semmit. Bizonyára vannak olyanok, akik úgy
tételezik a kali-juga létét, hogy a tételezés megbénítja őket. Az is lehetséges,
hogy az evolúció totális tagadása egyeseket korlátoz a politikai vagy másmilyen
cselekvésben. De normálisan ez nincs így, nem kellene így lennie. A világvége tudatától
még mindenki birtokában lehet képességeinek és hatóerőinek. Sőt. A haláltudat fokozódása
mellett korábban nem tapasztalt módon aktiválhatja magát az ember szellemileg. Nem
fogadható el viszont az az elgondolás, hogy az euroatlanti tömbbel való szembeállás
eleve és szükségszerűen, szinte mechanisztikusan isteni vagy tradicionális erőt
eredményez. A volt Szovjetunió tagállamai és Kína, de a mai India vagy Japán szellemi
állapota és politikai orientációja – bármennyire is reménykedünk e vonatkozásokban
– szintén nem ezt mutatja. Különbség van remény és bizakodás, a remény és az illúziók
elhatalmasodása között. Egy szembenállás még nem emel a szentek közösségébe és az
abszolútumba sem. Így hát van valami reális abban, amit a már említett, máskülönben
hibás tanulmányban írtak: „Ami Dugint lenyűgözi, az nem egy szerző tradicionális
létszemléletének hitelessége, hanem sokkal inkább a kulturális nonkonformizmusa,
politikai radikalizmusa és idealizmusának aktuális volta.”(23)
Mindenesetre az
„Érdemek és végzetes tévedések”-ben megemlítettünk néhány politikától nagyon távoli
analógiát, amelyek rámutatnak Dugin spirituálisan is hibás felfogásaira. Például:
a Végben való aktív részvételből még nem következik automatikusan az abszolútum,
az örökkévalóság, de az aranykor sem. Ahogyan a „bal kéz útja” sem jelentett mindenkivel
való szándékos együttműködést.
*
Vizsgáljuk meg röviden
Dugin kritikai megállapításait, amelyek szerint a tradicionális szerző-gondolkozók
bizonyos értékelései és prognózisai helytelenek lennének. A „leghelytelenebbként”
Dugin azt a nézetet említi, amely a „negyedik kaszt”, azaz a proletariátus (amin
ők állítólag a Szovjetuniót értették) győzelmét vetítette előre a „harmadik kaszt”
(a kapitalista tábor) felett. Ezen kívül szerinte a tradicionális szerzők azért
vetették el a kommunizmust, mert „nem igazán értették meg (sic!), milyen
sok tradicionális elem húzódott meg abban”. Nos, nézzük meg ezeket a vádakat kissé
részletesebben.
Először is a „negyedik
kaszt” sötéten szomorú győzelme alatt a tradicionális gondolkozás soha nem pusztán
a Szovjetunió győzelmét vélte prognosztizálni. Ezen kívül a harmadik (vaisja)
„kaszt” messzemenőkig nem azonos a huszadik századi megromlott és alászállott európai-amerikai
„polgársággal”, netalán a huszadik századi „kapitalista táborral”. Ilyen elgondolásokat
tulajdonítani tradicionális szerzőknek voltaképpen rágalom. Ilyet egyetlen jelentős
tradicionális gondolkozó sem állított soha, s az uralom kasztokban való alászállásával
kapcsolatos tézisek félreértelmezését vagy nem-értését mutatja. A kritika ilyenformán
érvénytelen, mert a kritizáló félreértésén alapul a kritika tárgyává tett állítólagos
nézetek kapcsán.
Ugyanakkor hozzá
kell tenni, hogy a „negyedikek”, a – voltaképpen már nem-kasztot jelentő – súdrák
uralma főként a keleti hemiszférában részben az 1920–40-es években, legkiterjedtebben
perfektuálódva pedig az ’50-es években ténylegesen megvalósult. A súdrák (akiknek
körébe például Magyarországon a „munkás-paraszt hatalom” látható és főként középszintű
káderei tartoztak, mivel a párt legfelsőbb és főként titkos vezetését – milyen meglepő
lehet ez a szerző számára – döntően zsidók alkották) azonban még úgy is képtelennek
mutatkoztak a démonian sötét terroron kívül a hatalom gyakorlására, hogy minden
lényeges lépésüket – Moszkvából érkező utasítások formájában – háttérerők diktálták
számukra. Ez azonban az 1960-as évekre csak látszólag vezetett kényszerűségből valamiféle
visszarendeződéshez és a harmadik kaszt polgári-értelmiségi utómaradványainak az
újbóli uralmához. Sajátos metamorfózisokon keresztül ugyanis ezt követően mind a
mai napig még alább szállt a hatalom, s az „ötödikek” (pancsakák) uralma
következett be, akik „egy része (ellentétben az upavarnákkal) rendelkezik a pszeudo-intelligencia
jegyében álló kvalitások megszerzésének, megtartásának és gyakorlati kiélésének
a képességével.” Tehát „szó sincs arról, hogy akár a depravált polgárság
primátusa visszatért volna. A nyugati világ szinte észrevétlenül ment át a depravált
polgári világból a súdra-alatti polgári értelmiség világába. A »vasfüggöny«
mögötti országok átélték a proletár-infraproletár mezben megjelenő súdra-alattiság
átmeneti korszakát, amivel a Nyugat csak mint lappangó, megvalósulással fenyegető
lehetőséggel találkozott.” „Most az egyre értelmiségibb és egyre démonibban alacsonyrendű
pancsaka-tendenciák érvényesülésének korszakában vagyunk, közeledve a földi-emberi
világ ezen ciklusának bevégződéséhez.”(24) Ezen időszak viszonylagos hosszúságának
is megvan a maga kozmikus analógiája: amíg ugyanis a negyedik „rend”, a súdrák
uralma rövidségét tekintve megfelel a korszakok sorában a legrövidebb kor, a kali-juga
időarányos hosszúságának, addig az ezt követő pancsakák uralma a világkorszak –
kali-jugát követő – utólappangási idejével (pralaja) áll analógiában,
amely hozzávetőlegesen ötször olyan hosszúságú, mint a szorosabban vett „proletariátus”,
pontosabban a súdrák uralma.
Az, hogy a tradicionális
szerzők azért bírálták a lehető legélesebben a Szovjetuniót, mert nem látták meg,
milyen sok tradicionális elem húzódik meg benne, talán még az előzőnél is képtelenebb
„kritikai” állítás. Értjük mi Dugin úr Szovjetunió-mosdató törekvéseiben az orosz
szív büszke dobogását, de az érzelmi nacionalizmus elragadtatásainál szerencsésebb
lenne világosan szembenézni a tényekkel: a Szovjetunió a történelem eddigi legsötétebb
rémuralmi gépezete volt, s a tradicionalitástól, a tradicionális állameszmétől kifejezhetetlenül
távol esett. A tradicionális szerzők azért nem láttak meg benne „számos tradicionális
elemet”, mert ilyenek nem voltak benne.
Az itt vizsgált
fejezet kritikái között végül, szinte hányaveti módon bukkan fel a könyv talán legképtelenebb
felvetése, aminek során a szerző előadja, hogy egy Julius Evola haláláról megemlékező
kongresszuson „Evola – baloldalról nézve” címmel tartott előadást Rómában, és azt
vetette fel, milyen kedvező képet nyerhetnők Evoláról a politikai értelemben vett
baloldalról szemlélve – annak ellenére, hogy ő magát a jobboldalinak, sőt szélsőjobboldalinak
tekintette. Nos, a mindent mindennel összemosás jellegzetes tünete korunknak, s
a politikai vörös-barna (rotbraun)kísérletek veszedelmére újra fel kell itt
mintegy emlékeztetőül hívni a figyelmet. Ez Duginnál vélhetőleg nem puszta princípiumzavarra
és nem-értésre vezethető vissza, hanem tudva vagy tudatlanul egyfajta „káoszmágiával”
függhet össze, amely különböző intenzitású eszközök bevetésével egy kaotikus összeomlás
felé kívánja terelni a kétségtelenül súlyosan elkorhadt emberi társadalmat, egy
a káoszból végül pozitíve kiemelkedő „rend” reményében (de akár ettől függetlenül
is), közben főként abban bízva, hogy ezen új „rend” megvalósulásakor az irányítás
és a hatalom majd éppen a káoszt generáló ágensek kezébe hullik. Az efféle illúziókkal
terhelt veszedelmes nézeteket a lehető legóvatosabban kell kezelni.
*
Maga a negyedik
politikai elmélet igazából egy meglehetősen körvonalazatlan eszmehalmaz, amely egyfajta
visszatérést javasol egy őskáoszba, de nem olyanformán, ahogyan afelé most halad
az emberiség, hanem annak eredeti, még primordiális, osztatlan valóságában. Dugin
erre alkalmazott fogalmai – úgymint „őrület”, „androgünosz” stb. – mind ezt az eredeti
szubsztanciális valóságot feltételezik. Felhasználja Heidegger Daseinjét
(itt-lét, jelenlét) is, továbbá az európai logocentrikus gondolkozás helyébe a „káosz-centrikus”
gondolkozást helyezi, amely tulajdonképpen a női, anyai, feminin alapra való építést
jelentené.
A fentiekből következően
a szerző a főellenség, a liberalizmus unipoláris világával szemben, multipoláris
berendezkedést tart üdvösnek, ahol a népek, nemzetek, fajok, vallások sokszínűsége
él békében egymás mellett, kitérve arra a pontra, hogy ezek a különböző entitások
maguk dönthetnék el, milyen rendező elv mentén kívánják magukat megszervezni. Ez
további aggályos pontokat vet fel, nevezetesen kihagyja a számításból az emberi
természetet, ami bizonyos naivitást feltételez, másrészt – ami fontosabb – Dugin
figyelmen kívül hagyja a „centrum” és az „egység” tradicionális ideáját, s azok
társadalmi, politika szférában való megjelenését (sőt, Benoist-tól átvéve, a „centrum-ellenességet”
tekinti a negyedik politikai elmélet egyik lényegének). Hiba lenne elfelejteni például,
hogy nem csak antitradicionális uralkodók és birodalmak léteztek, és nem mindig
kizárólag a legkisebb társadalmi és politikai berendezkedés – a szétaprózódás, az
„autonómia” – felé való törekvés létezett.
Sajnos Dugin tradicionális
érzékenysége az idők során meglehetősen elhalványult. A posztliberalizmus örvénylő
torkát kikerülni igyekvő törekvések elvben pozitíve értékelhetők, azonban elmélete
kártékony baloldali elemekkel átitatott. Úgy tűnik, leginkább az utópiák sorát gyarapíthatja.
*
Jelenleg már arról
sem lehet szó, hogy a felső három árja (azaz beavatott) kaszt felett általánosságban
az anárja negyedik, a súdra dominálhatna, hanem a hagyományos kasztok
alatti, posztmodern, arctalan csandála határozza meg korunk arculatát, legalábbis
a felszínen. Hamvas Béla sorai itt sokat segíthetnek a helyzet mély megértésében:
„Az őskori közösségben a bráhman, a ksatrija, a vaisja a szakrális rend tagjai,
mert e kasztok tagjai nem csupán az anyagban születnek meg mint test, hanem a beavatás
révén még egyszer az isteni értelem rendjében. Ezért lehet a közösség tagja csak
kétszer született: dvídzsa. Beavatáskor az ember megtudja, hogy nem az alap a fontos,
amin áll, hanem a szellemi szál, amin függ. Megtanulja, hogy – mint Manu mondja:
»Jobb a világra egyáltalában meg se születni, mint benne alacsonyrendű, vak, ostoba,
értelmetlen, zavaros életet élni, s a nagy igazságok tudásában nem részesülni.«
(…) Az emberiségnek pedig minden időben van része, amely ezeket a törvényeket magára
kötelezőnek nem ismeri el. Ezt nevezi a hindu hagyomány csandalának, kaszton kívülinek.
Csak az ösztön szavára hallgat, az illemmel nem törődik, a tisztasággal, az erkölcsi
érintetlenséggel szintén nem, a szokásokat, az udvariasságot nem tiszteli. Elragadtatja
magát, indulatos, alacsony vágyak rabságában él, s ezért még csak szégyent sem érez,
testi vágyait kiéli, sőt még kérkedik is azzal, hogy gátlásai nincsenek, szennyes
szavakat, durva és bárdolatlan hangot használ. Ezt az embert nem az értékek rendje
ítéli arra, hogy a szakrális közösségnek tagja ne lehessen. Ez az ember maga helyezi
magát törvényen kívül. Nem azért tisztátalan, mert ezt valamely törvénykönyv önkényesen
így állapította meg, hanem azért, mert ez az ember a tisztátalanságban van otthon,
oda való, ez a világhelye és ott érzi magát jól. Csak egyszer születik, az anyagban,
s ezzel tökéletesen meg is van elégedve, és a magasabb rendbe való fölemelkedés
vágya benne fel sem ébred. A szellem magasrendűségéről sejtelme sincs, és ha róla
hall, hitetlenül áll, vagy gúnyolódik. Életének magas célja a bő táplálkozás és
a hosszú alvás, mint a kutyának. Ezért volt az őskorban jelképe a tisztátalan és
szégyentelen állat: a kutya.” Pedig Dugin a könyve 12. oldalán éppen arról beszél
Foucault kifejezését használva, hogy „a politika biopolitikává lett, az
individuális és szubindividuális szintre süllyedt”, és az embereket fizikai,
biológiai szinten kormányozzák, az egészségügy és a gyógyszeripar, a szexualitás
és a szaporodás, a családi élet befolyásolása révén. A pórázt egyre szorosabbra
vonják a „szabadosság” rabjainak urai, de mintha erről a tényezőről sem venne tudomást:
Dugin a művében egy szóval sem említi azokat a háttérerőket, akik a folyamatokat
irányítják.
Nem kizárt, szándékosan
hallgat minderről, de aki kimondja, hogy az Antikrisztus erőivel kíván szembeszállni,
küzdjön nyílt sisakkal. Ismét László András aforizmájával szólva: „A világban
működő sötét erők is a tigrislovaglást gyakorolják, de tulajdonképpen egy ellentigrislovaglást.
Ők is a tigrist lovagolják meg, de nem úgy, hogy a hátán ülnek, hanem a hasába kapaszkodnak
és vitetik magukat vele”.(25) Számba kell tehát venni mindazokat, akik a modern
és posztmodern korszak elsötétedésének generálásában aktívan részt vesznek, annak
haszonélvezői, esetleg tudattalan ügynökei. Az ellenerőket és módszereiket fel kell
ismerni, a megfelelő síkon szállva szembe velük. Dugin figyelemreméltó és további
kidolgozásra váró felvetése a politikai angelológiafogalmának bevezetése(26)
a Schmitt-féle politikai teológia helyett (bár szerencsésebb lett volna azt írnia:
mellett), ugyanakkor ezekhez szükségképpen társulnia kell a politikai démonológia
tételezésének is, amely – ez esetben – a sötét politikai erők emberalatti, nem-emberi
ágenseire vonatkozó tudást foglalná össze.
Sok mindent lehetne
még írni a negyedik politikai elmélet kapcsán, hiszen rengeteg remek ötletet és
gondolatkísérletet tartalmaz, a jelen kereteket azonban meghaladná ezek tételes
értékelése és kifejtése.
*
A liberalizmus és
a posztmodern mentalitás értékes – a leginkább kidolgozottak közé tartozó – kritikája
mellett, végül szeretnénk rámutatni A negyedik politikai elméletnéhány további
jelentős elgondolására. Az első kettő, ahogy Dugin kifejti, inkább az érdekesség
körébe sorolható: az egyik az idő visszafordíthatóságával (reversibility),(27)
a másik „a politikai ember alakváltozataival”(28) kapcsolatos rövid fejezet. Két
további, immár metafizikai nagyságrendű elgondolás: a „radikális szubjektum” gondolata(29)
a heideggeri Dasein politikai vonatkoztatásain belül, valamint a khaosz
eredeti, pozitív értelmének megközelítése(30) a második függelékben. Ezek az elgondolások
azt mutatják, hogy Duginnál nem a szilárd elvi tengely és a tradicionális doktrinális
alapok hiánya lehet a fő probléma, hanem azok hibás gyakorlati alkalmazásai és téves
politikai-társadalmi analógiái.
Ma számos más okból
következően is nagy szükség van kritikákra, kritikai hozzáállásra. Ez utóbbi azonban
– felfogásunk szerint – nem csökkenhet a kriticizmus szintjére, amely alatt
egy feltartóztatás nélküli és kontrollálatlan, csaknem mindenáron való „kritikai
szellemet” értünk. A kritika kifejezés nyelvi alapjául szolgáló görög kritikon
és kritészion kifejezések jelentése ítélőképesség. A kritikosz ítélettel,
döntésre való alkalmassággal, bíróisággal kapcsolatost jelent. Eredeti értelemben
így minden kritika egyaránt tartalmaz elmarasztaló és elismerő ítéleteket. Ezzel
szemben a kriticizmussokkal inkább az ítélő egyéniségéről és korlátjairól
tanúskodik. A magyar ítélkező vagy ítélkezés kifejezések negatív jelentéstartalma
ezek miatt áll fenn. Vallási nézőpontból a végső ítélet ezért illeti mindig Istent.
„Egyedül Isten ítélkezhet.” Övé az „Utolsó ítélet”. Autoteisztikusan mindez annyit
jelent, hogy a végső ítélet csak magamra vonatkozhat – senki másra. A halál pillanatában
– például – nem is lesz mód senki mást megítélni. Pontosan ezért nem érdemes „ítélkezni”.
Magyarországon, azon a földön, ahol „mindenki mindenkinél mindent jobban tud”, és
amely a „megmondó emberek” és „különvélemények” hazája, mindez különösen fontos
lehet. Akkor is, ha korunkban, máskülönben nagy szükség van kritikákra, kritikai
hozzáállásra.
Dugin bírálható
a „negyedik politikai elmélet” hiányosságai és tévedései miatt, de vajon melyik
kritikusa lesz képes arra, hogy olyan politikai ideológiát alkosson, amely világviszonylatban
egyesíti a liberalizmus és a posztmodern mentalitás ellenzőit? Ki képes megoldani
ezt a döntően gyakorlati, nem pedig elméleti problémát? Mi úgy tartjuk, nem kell
új elméleteket létrehozni. Amire szükség van, az a jobboldaliság és atradicionális
szellemiség idő- és helybéli feltételeknek megfelelő, lehető legkevesebb kompromisszummal
történő, ám hatékony alkalmazása. Ez pedig nem könnyű feladat. A politikai ideológia
tekintetében sem.
JEGYZETEK
(1) Horváth Róbert:
Érdemek és végzetes tévedések: Alekszandr Dugin. Az írás először a Pannon Front
24. számában jelent meg 1999-ben, majd javítva a Havi Magyar Fórum 2001. januári
számában. Ez utóbbi online: http://www.istenivaros.hu/roberthorvath/dugin.html
(utoljára megtekintve: 2013. 11. 03.).
(2) Bernice Glatzer
Rosenthal: A XX. századi okkultizmus reneszánszának politikai következményei. In
uő (szerk.): Az okkult az orosz és a szovjet kultúrában. Budapest, 2004, Európa.
Dugin kapcsán: 452–455. o.
(3) Anton Shekhtovsov
– Andreas Umland: Is Aleksander Dugin a Traditionalist? “Neo-Eurasianism” and Perennial
Philosophy. The Russian Review 68. sz. (2009. október) 662–678. o. Vannak emberek,
akik azon kívül, hogy szeretnek ítélkezni és nagy dolgok nevében nyilatkozni, mindenre
és mindenkire a saját apolitikusságukat – pontosabban szólva politikaellenességüket
(antipolitikusságukat) – akarják erőltetni. Egyebek mellett ennek eklatáns példája
ez a bírálat.
(4) Ld. http://www.istenivaros.hu/alexanderdughin.html
(utoljára megtekintve: 2013. 11. 03.).
(5) Alexander Dugin:
The Fourth Political Theory. London, 2012, Arctos (211 oldal).
(6) Uo. 21. o.
(7) Uo. 18. o.
(8) Uo. 85. o.
(9) Uo. 142. o.
(10) Uo. 83. o.
(11) Érdemes megjegyezni
a kommunizmus kapcsán, hogy csupán szervezetileg, a társadalmi berendezkedés szintjén
szűnt meg, és e vonatkozásában sem mindenhol. Azonban ártó funkcióját tökéletesen
betöltötte, a pusztítást mindenütt, minden téren véghezvitte. Erről Dugin, nem azért,
mert könyvének témája nem ez, említést sem tesz.
(12) Alexander Dugin:
i. m. 19. o.
(13) Uo. 23. o.
(14) Uo. 150. o.
(15) Uo. 150. o.
(16) Alain de Benoist
és a Nouvelle Droite kapcsán ld. Horváth Róbert: Alain de Benoist és a francia Új
Jobboldal eszményeinek kritikája. Online: http://www.istenivaros.hu/roberthorvath/ujjobboldal.html
(utoljára megtekintve: 2013. 11. 03.).
(17) A The Fourth
Political Theory eredeti orosz kiadása nagymértékben eltér az angoltól. Mindhárom
általunk elfogadhatatlannak tartott tényező jelenléte még nagyobb. Vö. Alekszandr
Dugin: Csetvjortaja politicseszkaja teorija. Szentpétervár, 2009, Amfora.
(18) Horváth Róbert:
Bibliográfiai megjegyzések. In Julius Evola: Jobboldali fiatalok kézikönyve. Debrecen,
2012, Kvintesszencia, 150. o.
(19) László András:
Solum Ipsum. Nyíregyháza, 2000, Kötet Kiadó, 40. aforizma.
(20) Alexander Dugin:
i. m. 86–89. o.
(21) Uo. 87. o.
(22) Uo. 88–89.
o.
(23) Anton Shekhtovsov
– Andreas Umland: i. m. 671. o.
(24) László András:
A jobboldaliság alapelvei. Debrecen, 2013, Kvintesszencia Kiadó, „A poszt-kommunista
helyzet némely jellemvonására való rátekintés kapcsán” című fejezet.
(25) László András:
Solum Ipsum. Id. kiad. 308. aforizma.
(26) Alexander Dugin:
i. m. 175. o.
(27) Uo. 67–70.
o.
(28) Uo. 169–176.
és 185. o.
(29) Uo. 168. és
203. o.
(30) Uo. 204–211.
o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése