Találkoztam egy cikkel, amely
Lukács György túlzottan pozitív magyarországi megítélését próbálja – amolyan
jusson is, maradjon is elv szerint – árnyalni. Mondandójába belefűzi a
kommunista filozófus (pontosabban: mizozófus) Lukács Hamvas Bélával való kapcsolatát is, mindemellett néhány
alattomos kiszólás erejére a tradicionális szerzőket és a jobboldaliságot is
megszólja. Szempontunkból nem annyira érdekes ennek a cikknek a tartalma,
sokkal inkább a pártatlanság és az objektivitás álcájába burkolózó egyoldalúságára,
és néhány logikai bakugrására szeretnék rámutatni. Ez ugyanis legalább olyan
súlyos betegsége a magyar „értelmiségnek”, mint az, hogy mi a véleménye a
marxista Lukács (Löwinger) Györgyről.
Minthogy néhány cikk erejéig jobboldali
szerzők is foglalkoztak Lukács megítélésének kérdésével, a szóban forgó írás –
a Lukács tevékenységével túlzottan elnéző baloldaliak elmarasztalása mellett –
a jobboldali kritikákat is ekézni kezdi. A szerző állítása szerint a jobboldali
ítéletek nagyon elutasítóak, amely helyett egy részletekbe menő alapos
vizsgálódás lenne megfelelő, hiszen szerinte „mind a jobboldali, mind a baloldali hagyomány megérdemli azt, hogy
tisztelettel közeledjenek feléje”. Krasznai Zoltán ekkor elfelejti, hogy a
baloldali „hagyomány” léte eleve arra alapozódik, hogy nem fordult tisztelettel
az őt időben jóval megelőző és sokkal több ideje fennálló jobboldali hagyomány
felé, sőt, éppenséggel megtagadja és üldözi azt, vagyis a kölcsönös tisztelet betartásának
elve már a kiindulóponton elbukik. Ebből szorosan következik, hogy a
baloldaliság az elértéktelenedéssel, tiszta eszmék eltorzulásával hozható
kapcsolatba, ily módon rangban is alulmúlja a jobboldaliságot. A liberális
megközelítések soha sem képesek felfogni, hogy amit ők egyenrangú entitásokként
kezelnek, azok egy jobboldali rátekintés szerint még nem feltétlenül azok, és
hogy a tiszteletet éppen azzal adnák meg neki, ha eme viszonyulását elfogadnák.
Nevezetesen azt, hogy egy jobboldali azért nem ássa bele magát könyékig a
baloldali eszmetörténet bugyraiba, és azért nem elfogadó a baloldali „ideákkal”,
mert azokon egyszerűen nincs mit tisztelni, már amennyiben olyan elvekről
beszélünk, amelyek nyílt tagadásai annak, amik a jobboldaliságot azzá teszik,
ami.
Krasznai szerint „bármelyik [oldal] lenézése és megbélyegzése, mi több,
üldözése, az elpusztításukra való bármiféle kísérlet és törekvés egy primitív
megközelítési mód”. Ám ez egy liberális elv, amit egy jobboldalitól nem
lehet elvárni, és amennyiben egy képviselője mégis igazítja magát ehhez az
elvhez, nem tekinthető többé a szó eredeti értelmében jobboldalinak. Amikor a
liberális számon kéri a jobboldalit, hogy az nem toleráns az övével teljesen
ellentmondó nézetekkel szemben, a liberális a tisztelet hiányáról tesz
tanúbizonyságot, amennyiben nem a másik elfogadása vezérli, hanem a másik saját
szempontja szerinti megváltoztatásának (liberális térítés) szándéka. Felrója a
tisztelet hiányát a jobboldaliaknak, de míg azok koherens magyarázattal tudnak
szolgálni e hiányra (nem tisztelik Lukácsot, mert személye a jobboldaliság-ellenesség
egy kiemelt szimbóluma), addig a liberális a jobboldali értékrend iránti
tiszteletének és megértésének hiányával saját elveit, ily módon saját
létjogosultságát tagadja meg.
A liberális nem érti, hogy a jobboldali nem „lenéz”, „megbélyegez”, „üldöz”
és „pusztít”, hanem az értékek iránti érzékenységének jegyében hierarchiába
rendezi a különböző eszméket, amelyek közül a baloldaliság egy igen alacsony
rangot foglal el. Ez nem önkényes elhelyezés, hanem a jobboldali elvek
következetes alkalmazása. Ez egyébként nem jelenti azt, hogy egy baloldalinak
minősített gondolkozóban vagy gondolatvezetésben csak a negatívumot látná meg,
és hogy adott esetben ne akarná megérteni – ám mindent, amit bizonyos fokú
baloldalisága ellenére pozitívnak ítél meg egy jobboldali egy ilyen személyben,
az nem baloldaliságából következik, hanem a normalitás iránti fogékonyságának
maradványszerű meglétéből. A baloldaliság mint tendencia, az elértéktelenedés
és az értékpusztítás útja, ezért utasítják el – és nem azért, mert nem akarnák
elfogadni, hogy emberek és eszmék (még a legpusztítóbbak is) szükségszerűen
hordoznak valami értékszerűt magukban. Ám ez utóbbi nem elégséges ahhoz, hogy
követendőnek nevezzük őket, és olyannak, amik és akik túl nagy figyelemre érdemesek.
De a liberális – akinek magyar hangja ezúttal Krasznai Zoltán – nem áll
meg itt. Nemcsak saját elveit akarja másokra oktrojálni, nemcsak nem képes
elfogadni egy jobboldali álláspontot, hanem a jobboldaliaktól elvárt Lukács
iránti toleranciát és átható vizsgálódást saját maga nem is tartja be. Ráadásul
rögtön a fentebb elhangzott kioktató mondat után. Krasznai szerint Szálasi
Ferenc nem egyéb mint „nyilas pártvezér”, Claudio Mutti „moarcho-fasiszta”, René
Guénon egy olyan személy, aki „viszonylag olvasható”, Julius Evoláról pedig azt
az információt tartotta legfontosabbnak megosztani olvasóközönségével, hogy „rendkívül
felszínes”. Mi ez, ha nem égbekiáltó következetlenség, és végletesen „primitív megközelítési mód”? Mi ez, ha nem „lenézés”,
„megbélyegzés”, „üldözés” és „pusztítás”? Mi ez, ha nem éppen az a fajta
attitűd, amit látszólag a szerző is oly nagy vehemenciával bírál? Miért nem érvényes rájuk az az elv, amit Lukácsot illetően alkalmaz a szerző? Talán nem
kellene őket is hasonló mód megtisztelni azzal, hogy a velük kapcsolatos
félreértéseket, legendákat, befeketítéseket eloszlatjuk, és hogy legalább
néhány könyvet alaposan elolvasunk tőlük? Ha tetszik, ha nem, ezt egy
következetes liberálisnak – már ha egyáltalán van vagy lehet ilyen – még a végletekig
démonizált Szálasi kapcsán is fent kellene tartania. Konferenciákat inkább ezen személyek helyes megítéléséről kellene tartani (na persze nem a Krasznai-féléknek), semhogy azzal a Lukáccsal bíbelődni továbbra is, aki életstílusunk érdemi változtatásához aligha járulhat hozzá.
Krasznai úgy szólal meg a fentebb említett néhány személyről, ahogyan azt
másokon számon kéri. Lekezelő és fölényeskedő félmondatokkal rúg bele a
jobboldaliság nem jelentéktelen figuráiba, és közben a méltatlankodó pedagógus
képében tetszelegve csóválja a fejét, mintha csak a rosszalkodó nebulókat
utasítaná rendre. Így válik a tolerancia és a humanizmus bajnoka – néhány sor alapos
elemzése után – az előítéletesség és az ellenszenv öntudatlan szolgájává.
Angyal Mihály
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése