Comparative Studies of Traditional Life: – Hogy van?
Baranyi
Tibor Imre: – Köszönöm, jól.
–
Mi a kedvenc időtöltése mostanában?
–
Játszok másfél éves gyermekemmel.
–
Ezt öröm hallani.
–
Felemelő a teljes elfogadás és odaadás, a természetes intelligencia, a tanulás
elementáris igénye és képessége, a hátsó szándék nélküliség, valamint az
általános jó kedély, ami – számomra – az ekkor még spontán módon fennálló
Istenközeliség közvetlen jele és következménye.
–
Mi a leglényegesebb különbség a gyermek és a felnőtt között?
– A gyermek, ha el nem rontják, tulajdonképpen magasabb
rendű, úgyszólván inspiráltabb állapotban van, mint a legtöbb felnőtt,
mindössze a világban való önfenntartási és eligazodási képessége kisebb. A
legtöbb felnőtt sajnos mást sem tud, mint eligazodni az anyagi értelemben
fennálló földi-emberi világban. Hamvas Béla erre utal, amikor azt mondja: „Tapasztalatlannak
maradni, és ártatlannak, irreálisnak és elfogulatlannak, gyengédnek és
romlatlannak. Megőrizni az emberinél magasabb égi realitást: azt, amelyik nem
itt tesz bennünket otthonossá, hanem ott, ahol még a gyermek él.”
–
Mennyire érdeklik Önt a korszellem és a divat?
–
Nem érdekel a divat, nem vagyok hajlandó aszerint igazítani a világnézetemet,
hogy kinek mi tetszik és mi nem. Noha jól ismerem azt, nem foglalkoztat, hogy
mi a „trendi”, sem általában a többség véleménye. Léteznek viszont olyanok,
akik saját képüket a világhoz szabják, a divathoz és a korszenvedélyekhez. A
mai világban az egyik legfontosabb képesség a szuggesztiórezisztencia lett:
ellenállni és függetlennek maradni a lassan mindent átható sugalmazásoktól,
örökérvényű alapelvek és értékek jegyében. Akklimatizálódni kell, alkalmazkodni
kell a korhoz, de nem a kiszolgálás, hanem az ellenállás értelmében.
–
Többször is írt mostanában a populizmusról. Röviden mi ez valójában?
– Legalább kétféle populizmus, vagyis „népszerűségizmus”
lehetséges. Azzal önmagában nincs, vagy nem lenne probléma, ha valaki vagy
valami népszerű. A kérdés az, hogy mitől népszerű. Ha egy szilárd és megfelelő
értékelméleti alapon álló lényeg változatlan megőrzése mellett egy kulturális
és felvilágosító munka, valamint valós teljesítmény eredményeként lesz valaki
vagy valami népszerű, az helyes és kedvező fejlemény. Ehhez a mai
szuggesztióáradatban a tényleges teljesítményt követően hatalmas felvilágosító
munkára van vagy lenne szükség, és természetesen a véleményformáló eszközök
megfelelő arányú birtoklására. Ezzel szemben, ha valami azért népszerű, mert
kellően alaktalan és homályos ahhoz, hogy a sokaság azt lássa bele, amit akar,
vagy ha pusztán egy valós és értékes tartalom nélküli „látványszínházról” van
szó, akkor a népszerűség megtévesztésen alapul. Röviden: ha azért szeretnek,
ami vagy, akkor jó, ha szeretnek. Ha azért szeretnek, mert másnak képzelnek,
mint ami vagy, annak előbb-utóbb kárvallottja leszel. Az mozgatni fog téged,
mert belekényszerít egy szerepbe. A mozgatottság pedig ez egyik legsúlyosabb
szellemi negatívum. Az adminisztratív hatalom megszerzése ezen nem segít. Sőt,
a mai világban a szuggesztiós és egyéb nyomás ekkor még nagyobb, mint
úgynevezett ellenzékben. Elrejted, hogy milyen vagy, hogy kiszolgálva a media
által manipulált tömeg igényeit népszerű legyél, majd amikor felemel a tömeg,
illetve a tömeg mögött álló manipulációs media-gépezet, előállsz a
farbával. Ez eddig még senkinek sem ment. Az viszont általában menni szokott,
hogy az embert mozgatják és elsodorják a korszakot létesítő erők.
–
A közelmúltbeli media-támadások színvonala jól jellemzi a
magyarországi media állapotát. Mit szól ezekhez?
–
Közömbös vagyok a személyemet érintő hazudozások és a névtelen senkik vagy a
neves bértollnokok által kreált aljas rágalmak, a verbális lincselés kapcsán.
Sőt, tulajdonképpen elszórakoztat, s nagy előnye, hogy a körém sereglő
konjunktúralovagokat távol tartja. Aki marad, vagy ennek ellenére jön, az érti,
hogy miről van szó. A barátaimmal szoktuk mondani: ma még nem rágalmaztak meg
minket a mediában; biztos, hogy még mindig a jó úton járunk? Engem az
eszméim miatt támadnak, és mivel képtelenek megcáfolni, aljas módon kiforgatják
azokat vagy a személyemet rágalmazzák.
A „liberalizmusnak” álcázott
véleményhatalmi diktatúra első hadoszlopa az általánosan kötelező oktatás. Ezt
követi a media. Itt engedje meg, hogy ismét Hamvast idézzem: „Ezt az úgynevezett
realitás-világszemléletet a modern társadalom külön e célra szervezett
intézménnyel tartja fenn. Ez az intézmény a sajtó. A világ mint trágyagödör,
gyűjtőfogház, bordély és zsibvásár. Az újságolvasástól gyermekkoromtól fogva
tartózkodtam. Egész életemben kétszer vettem újságot. Egyszer 1915-ben, egyszer
1940-ben, mind a két esetben háborúban, lényemet közelről érintő hirtelen esemény
felől akartam tájékozódni. Mondanom sem kell, hogy a hír mindkét alkalommal
hamis volt.” A realitás-szemlélet
külön megszervezett intézménye, a media, önhatalmúlag átvéve a korábbi
szakrális tanítóhivatal szerepét, egy nem tudni ki által reárótt, kérlelhetetlen
véleményező és fegyelmező hatalom farizeusi szerepében lép fel. Ez a számára nem-tetsző véleményt
megfogalmazókat első lépésben próbálja agyonhallgatni. Amikor ez nem
működik, akkor a következő lépés: az eljelentéktelenítés. Ad már valami
hírt, mert nem tudja nem megtenni, de bármilyen jelentőségű dologról legyen
szó, a legjelentéktelenebb semmiségként igyekszik elbagatellizálni. Ehhez
illeszkedik a nevetségessé tétel vagy az őrültnek való beállítás taktikája,
amelyeket váltakozva alkalmaznak. Ha ez sem hat, és az üzenet terjed, akkor
háborút indítanak ellened, ami főként további tekintélyrombolásban áll.
A tekintélyromolást azért végzik, mert a többség, amelynek sem ideje, sem
képessége nincs a valóság mélyebb megértésére, a legtöbb dolgot tekintélyelvű
alapon fogadja el. Ha valakit tisztelnek, elfogadják a véleményét. Akit nem
tisztelnek, mondhat bármit, nem lesz jelentősége. Ezért van tele a modern világ
mesterségesen kreált áltekintélyekkel. Ha ezzel szemben te nem ugyanazt a nótát
fújod, vagyis nem vagy „polkorrekt”, a recens mediában nem lehetsz
tekintély, bármit tudsz és bármilyen hiteles életet is élsz. Megindul a
lejáratás hamis vádak alapján, ami karaktergyilkosságban, verbális lincselésben
csúcsosodik ki. Mindegy mit, csak a legaljasabb módon hazudjanak rólad. Ennek a
fázisnak a végén megindul a démonizálás, amelyben kiderül, hogy te jelented a
legszörnyűbb veszélyt a fennálló „lehető legjobb világra”, ami nyilvánvalóan
kizárólag a haszonélvezők számára a „lehető legjobb”, egyébként
elviselhetetlenül aljas és szörnyű, nem éppen függetlenül a megátalkodott és
hivatásszerű hazudozóktól. A démonizálással végül megpróbálnak a kriminalizáció
irányába tolni.
Brutális
egyeduralma, túlhatalma és véleményterrorja révén a „szabad sajtó” bárkiről
bármit be tud „bizonyítani” órák leforgása alatt. Ehhez kellett a
„sajtószabadságot” zászlajukra tűzni hozzávetőleg két évszázada a felforgatás
erőinek. A „sajtószabadság” szabad valóságátírási, valamint notórius és
szisztematikus hazudozási lehetőséget jelent, a tulajdonosként háttérben
megbújó actor érdekeinek megfelelően. A hazugsággépezet úgy működik,
hogy a lényegi hazugságot indirekt módon lényegtelen igazságokkal igazolja. Az
olyan hírek, hogy „Szajolnál gázolt a vonat”, tehát a legvaskosabb
faktualitások igazak, de az arról adott „híreknek”, hogy a politikában és az
effektív hatalomgyakorlás környékén mi folyik, sokszor az ellenkezője sem igaz.
Ám a legtöbb ember el fogja hinni, amit mondanak, hiszen „Szajolnál gázolt a
vonat”. Ezen kívül, elvben bárki megnyilatkozhat akármiről, de mint tudjuk, a
gyakorlatban ez egy vicc: X. Y. megírhatja a facebookján vagy „blogján” a
véleményét, elolvassa körülbelül kétszáz ember, az esti tv-híradót pedig
megnézi minimum kétszázezer. Az utóbbiban viszont X. Y., amíg be nem hódol,
soha nem fog torzítatlanul megszólalni.
Ha véletlenül ez sem, vagy nem eléggé hat, mert mondjuk ártatlan
a démonizálandó alany, következik a harmadik hadoszlop, a bíróság. Ez már nem
pusztán szavakban, hanem tettlegesen is kriminalizál. Kérlelhetetlen kettős
mércéjét egyrészt az első hadoszlop, a media tematizációja szabja meg,
másrészt a közvetlen titkos utasításos rendszer. Aki/ami megfelel a liberalista
hatalmi téboly érdekeinek, azt felmentik, aki/ami nem, koncepciós eljárásban
elítélik.
De
bárhogyan is legyen, mindig szemünk előtt kell tartanunk, hogy „omnia vincit
veritas”, vagyis ’az igazság győz mindenek felett’. Mahátma Gandhi mondta
mindezek kapcsán: „Először nem vesznek tudomást rólad, azután
kinevetnek, aztán harcolnak ellened, azután győzöl”.
– Ön
szerint is idejétmúlt fogalmak a jobb- és baloldaliság?
–
Ha helyesen értelmezzük, akkor nem elavult fogalmak. Az persze más kérdés, hogy
előzetesen mindig tisztázni kell, hogy ki, mit ért jobb- és baloldaliságon. Az
elsősorban Julius Evolához (illetve őt megelőzően Edmund Burke-höz, Joseph de
Maistre-hez és másokhoz) köthető klasszikus felfogás – s hogy ez miben áll, az
elmúlt huszonöt évben magyar nyelven is számos helyen és részletes kifejtést
nyert –, feltétlenül érvényes. Mindeközben, amit általában és közönségesen
értenek ezeken a fogalmakon, s ami egy nagyfokú elmosódottsággal és
homályossággal kapcsolatos, azok egyrészt semmit nem magyaráznak, másrészt
kevéssé érvényesek. Ezek megszületésük pillanatában is érvénytelenek voltak. A
tiszta képet nyújtó klasszikus meghatározás értelmében ma már nincsenek
jobboldali erők, pláne pártok a világban. Amiről a fennforgás értelmében lehet
beszélni: a mérsékelt baloldaliság és az ultrabaloldaliság közötti széles
területen helyezkedik el, folyamatosan tolódva ez utóbbi irányba. A
jobboldaliság már csak nyomokban, úgyszólván szórványosan lelhető fel a nyugati
világban. Ezt a helyzetet általában „haladásnak” szokás nevezni.
–
Evola nem volt fasiszta?
–
Erre László András már 25 évvel ezelőtt kimerítő választ adott: „Julius
Evola soha nem volt fasiszta, de még kevésbé volt antifasiszta. Ez volt az
álláspontja a II. világháború előtt, annak folyamán, és azt követően is. Julius
Evola soha nem vállalt közösséget a »náci« (?) ideológiával és soha nem is
határolta el magát attól. Az olasz fasizmus és a német nemzetiszocializmus
megítélésében szinte semmit nem módosított eredeti álláspontján. Ezeket a
politikai és ideológiai irányzatokat mindig igen éles – pozitív és negatív –
kritikával kezelte. Részletmegítélések kivételével változatlan volt az
állásfoglalása 1936-ban, 1942-ben, 1944-ben, 1945-ben és 1974-ben (vagyis
halálának évében) is.” Továbbá: „Julius Evola soha semmiféle olyan
szellemi vagy politikai irányvonallal nem állt még csak érintőleges
kapcsolatban sem, amely »hatalomgőzös« lett volna, vagy éppen »hatalomgőzös
téveszmék által befolyásolva gondolta volna magát szelleminek«.”
–
Tudna mondani egy példát? Ki volt jobboldali a világon?
– Magyar példával élve, kiemelhető Árpádházi Szent
László király (Sanctus Primus Ladislaus de genere Turul). Ő erősen
jobboldali volt, függetlenül attól, hogy ez a fogalom akkoriban még nem
létezett. De retrospektíve alkalmazható. S amennyiben a progresszionista
elképzeléseket félretesszük, igaz az, hogy minél inkább visszamegyünk az
időben, annál inkább a klasszikus értelemben vett jobboldaliság a meghatározó,
s minél inkább közeledünk a mához, annál inkább a baloldaliság nyomasztó
túlsúlya érvényesül.
–
Mi a véleménye Haynauról?
– A Haynau-témát – és a hasonlóakat – azért szokták
mostanában a magyarországi bulvársajtóban felvetni, hogy ezen keresztül aljas
módon kiforgassanak mindent. Van egy előzetesen démonizált személyiség, akiről
a többség azt sem tudja, hogy létezett, nemhogy azt, mit csinált és mit nem. A
következő lépésben ehhez társítanak egy sötét hangulatot, amelynek jegyében, ha
te is hajítasz rá egy követ, akkor a „jó fiúk” táborába tartozol, ha pedig nem
vagy hajlandó követ hajítani, akkor „csúnya fiú” vagy és dögölj meg vele
együtt. Én az ilyen játékokba nem megyek bele. Miért kellene nekem bárki
körmönfontan sötét elvárásainak megfelelnem? (Vö. Helyreigazításra kényszerült a Magyar Hírlap)
–
Miért alapított Ön húsz évvel ezelőtt „egyházat”?
– Mert gazdasági társaságban, például kft-ben vagy
bt-ben még nehezebben tudtam volna elképzelni azt a tevékenységet, amit
bárátaimmal együtt végre szerettem volna hajtani. Kizárólag non-profit alapon
akartam társadalmi tevékenységet végezni, s
ez minden hazudozás ellenére a mai napig így van. Erre az „egyház” is
alkalmatlan forma volt, de számomra kevésbé, mint egy kft vagy bt, mivel
életemben soha semmit nem csináltam „haszonért”. Tevékenységem lényege pedig
elsősorban a magyar nemzet vonatkozásában a szétroncsolt spirituális talapzat
helyreállítására irányult, ami a mai katasztrofálisan válságos állapotban az
egyetlen valódi gyógyír lehetne. Ennek jegyében lefordítottam vagy
szerkesztettem és kiadtam hozzávetőleg harminc könyvet, írtam kettőt, közel
száz tanulmány mellett, s tartottam és tartok folyamatosan felvilágosító
jellegű előadásokat. Egyébként mindenkinek törvényes lehetősége, hogy azt
alapít, amit a fennálló jogszabályoknak megfelelve akar és tud. Az említett
egyház azóta megszűnt, s ma már csak olyan államilag elismert kisegyházak
vannak Magyarországon, mint a pentecostalista Hit Gyülekezete…
–
Mi volt A Metafizikai Hagyomány Centrumának a „hitvallása”?
– Nem volt individuálisan kigondolt „hitvallása”. Teljes
mértékben értelmi és teologikus beállítottságú jelleggel működött igen limitált
keretek között. A lényege pedig a szinopszis volt, vagyis az együttlátás. A
világ összes hiteles szellemi és metafizikai hagyományára és hagyományos
vallására egy együttlátás értelmében igent mondani. Semmilyen új tanítást vagy
formát nem találtam ki, ezeknek a leghatározottabb ellenzője vagyok. Vagyis a
leghatározottabban ellenzek minden olyasmit, amire a „szekta” kifejezés jól
vagy rosszul alkalmazható, mint azt a bizonyos részletkérdések illegitim
hipertrofizálását végző, a saját hagyományukról vagy vallásukról leszakadt
formák, vagyis a tényleges szekták teszik. Elvi szinten teljes mértékben
hagyományos kereszténynek lenni, teljes mértékben hagyományos buddhistának, hindúnak és a többinek. Ez természetesen nem
vonatkoztatható a gyakorlati megvalósítás síkjára. E tekintetben mindenkinek
mindig a saját vallása megőrzését és annak a lehető legodaadóbb, továbbá
tradicionális princípiumok fényében való gyakorlását javasoltam. Ma kizárólag
ez a helyes, és csakis ez vezet spirituális értelemben eredményre. Elvi-eszmei
egyetemesség, gyakorlati szingularitás. A horizontálisan teljes mértékben
megnyílt világban mi akadályozhatna meg bennünket abban, hogy eszmei és elvi
szinten, akár a legkomolyabban foglalkozzunk más vallásokkal és szellemi
hagyományokkal egy tényleges egyetemesség jegyében? Miért kellene ezekről nem
tudomást venni? Ezt a szellemi szűklátókörűséget én mulasztásnak vagy
kevélységnek tartom. Amikor azonban az úton járásról van szó, ott nem lehet
egyszerre több úton menni. Az embernek gyakorlati értelemben nem lehet több
vallása egyszerre. Hiába vezet fel egy hegy csúcsára számos ösvény, a konkrét
mászás előtt el kell dönteni, hogy melyik ösvényen megyek. Mert menni egyszerre
csak egy ösvényen lehet. De eközben miért kellene folyamatosan azt szajkóznom
magamnak és másoknak, hogy az összes többi út téves, s akik azon járnak
tévelygők, sőt az ördög megtévesztettjei? Micsoda primitív kevélység lenne
mindez! Egy hasonlattal élve: aki – tegyük
fel – szereti a lovakat, az miért csak akkor jó lószerető, ha közben
folyamatosan és kevélyen gyalázza mondjuk a gazellákat és a zebrákat? Vagy
másképpen felvetve: egy betegségre adott esetben több gyógymód is eredményesen
alkalmazható. Ha az egyik mellett döntök, akkor a többit bár nem alkalmazom, de
ez nem jelenti azt, hogy a többi gyógymód alkalomadtán nem lenne szintén
megfelelő. Az eredményes alkalmazáshoz azonban semmi szükség más lehetséges
gyógymódok pocskondiázására és becsmérlésére. A leegyszerűsítő és
diszkriminatív hozzáállás elfogadhatatlan számomra.
Visszatérve: az „egyház” elnevezést kezdettől fogva
alkalmatlannak tartottam erre a célra,
ám jobb híján ez volt a legkevésbé alkalmatlan és rossz erre a valódi
szakralitás helyreállítására irányuló non-profit munkára. Az „egyház”
(ecclesia) kifejezés kifejezetten nyugati, s nincsenek megfelelői a keleti
világban, ugyanakkor az esetleges jobb, a lényeget pontosabban kifejező keleti
intézmények és fogalmak ismeretlenek és nem léteznek Nyugaton, s azon belül
Magyarországon.
–
Vona Gáborral való kapcsolatáról sokan sokfélét mondtak már. Kérjük tisztázza,
mi a helyzet ebben a vonatkozásban?
– Többnyire alaptalan túlzásokról van szó. Egy
demokratikus néppárt vezetője nem szuverén uralkodóként kormányoz, hanem
bizonyos közösség – többség által választott és kontrollált – képviselőjeként.
A közösség nézeteit a jelenkorban döntően a közoktatás és a media
határozza meg, a közoktatást az általánosan uralkodó nézetek determinálják, a media
nézeteit pedig a media tulajdonosi köre. Minden néppárt vezetője ilyetén
jellegében tehát jórészt kényszerpályán mozog. A kényszerpályák elvárásrendjét
mindenféle „tanácsadók” nélkül is könnyűszerrel lehet érzékelni. Aki tudja, mit
jelent az, hogy szellemi értelemben még az úgyszólván fényteli erőktől való
függés is negatívum, annak van elképzelése arról, milyen mérvű negatívum a
sötét erőktől való függés, amely utóbbira a mai világban jóval nagyobb esélyek
vannak, mint az előbbire. Komoly kérdés az, hogy politikai szinten ezzel
szemben lehet-e valamit tenni, s ha igen, mit.
–
Volt egyszer egy Atilla Király Akadémia…
–
Ha az ember elfogulatlanul megvizsgálja azt a jellegzetes embertípust, amely
mára a posztkommunista világban úgyszólván kitermelődött, vagyis ha vetünk egy
éles pillantást a „munka- és fogyasztóerő állatok gigantikus csordáira”, a
plázazombikra és a valóságshow-kon, szappanoperákon szocializálódó
konzumidióták egyre népesebb táborára, vagyis csúnya szóval élve a meglévő
„emberanyagra”, akkor amit rögtön megállapíthatunk, hogy ezzel az
embertípussal, amíg olyan amilyen, a társadalmi renormalizáció végett érdemben
semmit nem lehet kezdeni. Ez nem mások fennhéjázó lebecsülése, nem valamiféle
arrogáns „elitizmus”, hanem egy a modern-posztmodern világ oktatási és
szuggesztiós gépezete következményének tárgyszerű megállapítása. Alacsonyabb
síkon és kisebb léptékben fogalmazva, a posztkommunista állapotok emberre
gyakorolt hatásának tárgyilagos látása. Ebből két dolog következhet. Vagy
hagyjuk az egész társadalmi erőfeszítést és nemzetmentő tevékenységet mint
reménytelent, vagy megpróbáljuk a korrekciót végrehajtani, és felállítunk
például egy olyan oktatási intézményt, ami éppen a leglényegesebb ponton, a
világnézet, sőt a létszemlélet vonatkozásában megteszi a szükséges és
elengedhetetlen korrekciókat. Magától értetődően adódott a legközvetlenebb
feladat: az általános kultúrharcot is megelőzően egy oktatási intézmény
felállítása. Ezt – legalábbis egyelőre – még a liberalizmusban sem tiltották
be. Ezzel a sokat szenvedett magyar nemzet egy több évtizedes hiány és szükség
pótlásához jutott: megindult a nemzetileg elkötelezett és eközben világnézetileg
magas szinten képzett, szuggesztióreziztens, szuverén gondolkozásra képes és
tehetséges fiatalok képzése. Ez, úgy tűnik, nagyon fájt valakiknek, mert a
hazudozás olyan leleményes és parttalan áradatát zúdították rá, amely engem
egészen elszórakoztatott a „liberalizmus”, az „esélyegyenlőség”, a
„tolerancia”, a „szólásszabadság”, a „tudás alapú társadalom”, a „virágozzék
minden virág” világában. Az is elgondolkoztató, hogy a „hiteles tájékoztatás”
képviselői kizárólag egy alkalmatlan és eltanácsolt volt-hallgatót kérdeztek
meg az ügyben, aki sértettségében vízfolyásként hazudozott, ami egy újabb olyan
elem, ami a „hiteles” és „független” tájékoztatás kapcsán egészen nevetséges.
Ez aztán a tudatlanság, az irigység és a rosszindulat jegyében az úgynevezett
„nemzeti oldal” bizonyos ágensei körében is visszhangra lelt. Így ez az esély
most elúszott.
–
Mi a „spirituális talapzat”? Milyen feltételei lennének a helyreállításának?
–
Az emberben és a társadalomban működő és ható alapvető eszméknek és értékeknek
a köre. Ezen alapvető eszmékből és értékrendből jön létre a vallás, a vallásból
a kultúra, a kultúrából a művészetek és a tudományok. Ezen alapvető eszmék és
értékek egész életünket meghatározzák egyéni és társadalmi szinten egyaránt.
Gondolkozásunk, tapasztalásunk, világlátásunk elemei, amelyek benső világunkat,
alkatunkat, egyéni, sőt nemzeti jellegzetességeinket felépítik és fenntartják.
A legmesszebbmenőkig nem mindegy tehát, minek a jegyében állnak. Mivel az
évszázadok alatt mára Európa és a magyarság szellemi talapzata teljesen
szétroncsolódott, nincs hagyományos vallás, kultúra és művészet és tudomány.
Ami ehelyett létezik, az elé az ál- és az ellen- előtagot rendre ki lehet és
kell tenni. Ál- és ellenvallások léteznek, ál- és ellenkultúra, ál- és ellenművészetek,
valamint ál- és ellentudomány. Ezt nyilván hosszasan indokolni kellene, de ezt
rajtam kívül mások is részletesen megtették. Kiragadva e körből, a modern
„tudományról” csak annyit, hogy lényegét és célját, valamit önnön igazolását az
ipari és technológiai alkalmazásokban találja meg, amelyek állítólag könnyebbé
és kényelmesebbé teszik az életet. Hogy mindezért milyen árat kell fizetni, s
ilyen módon egyáltalán megéri-e mindez, belátás kérdése. Mindenesetre a
globális méretű katasztrófa a küszöbön áll, s itt nemcsak az egyre brutálisabb
és állandó háborúkra kell gondolni, amelyek egyre pusztítóbb eszközeit
folyamatosan a modern „tudomány” fejleszti, hanem a természeti környezetet
fenyegető, egyre vészjóslóbb problémákra: a visszafordíthatatlan méreteket
öltött környezetszennyezésre, az úgynevezett „globális felmelegedés” körébe
sorolt folyamatokra, amelyek kivétel nélkül bűnös cselekvésformák és
technológiák elkerülhetetlen következményei; valamint a modern társadalom
emberét sújtó egyre általánosabb lelki és testi megbetegedettségekre, a
túlnépesedésre vagy a globalizáció kárvallottjaira, a recens, „migrációnak”
elnevezett emberáradatra.
–
Mi lenne a megoldás?
– A megoldás elvi szinten a tradicionális alapelvekhez
való visszatérés lenne. Természetesen nem a múlt visszahozatala, ami lehetetlen
és képtelen vállalkozás, hanem a tér és az idő állandóan változó feltételeinek
figyelembe vételével egy aktuális újraalkalmazás lenne. A tradicionális
alapelvek változatlanok és örök érvényűek. Az alkalmazásuk módja, ami egy
formai szintű változó valóság, viszont olyan, amit időről-időre ezen állandóan
változó feltételekhez kell igazítani. A modernitással az alapvető probléma az,
hogy nem az örökérvényű tradicionális alapelvek alkalmazását nyújtja a
megváltozott feltételekhez, hanem új és hamis, sőt bizonyos értelemben
ellenprincípiumokra építette fel önmagát. Ennek a következménye az a folyamatos
és egyre súlyosbodó válság, ami körülvesz bennünket, s aminek ráadásul a szóban
forgó teljes körű korrekció megtétele, vagyis a létrontással való felhagyás és
a tradicionális alapra való visszahelyeződés nélkül nem lesz vége.
–
Néhány szóban felvázolná, milyen pozitív következményekkel járhatna a megfelelő
spirituális talapzat az egyénre és a társadalomra nézve (vagyis, hogy miért
lenne jó ez nekünk)?
– Valódi spirituális talapzat megléte esetén nincs válság
és nincsenek válságtünetek. Például egy bűnöző a szellemi és lelki megbetegedés
végstádiumába jutott esete. Azt, hogy ilyen ember bűncselekményeket kövessen
el, egyre szigorúbb büntetések kilátásába helyezésével sem lehet
megakadályozni, sem azzal, hogy minden utcasarokra rendőrt vagy csendőrt
állítunk. De ha ennek az embernek a szellemi és lelki világában sikerül rendet
tenni, vagyis ha sikerülne benne legvégső soron a spirituális talapzatot helyre
állítani, esze ágában sem lenne bűncselekményeket elkövetni. Az egész lénye
teljesen más irányba fordulna. Akkor nem a külső kényszer, hanem a benső
belátás fordítaná el a téves cselekvési formáktól. Vagy egy másik példával élve:
bármennyire is egyre bonyolultabb a modern orvostudomány, nem tud lépést
tartani az egyre újabb és egyre tömegesebben megjelenő betegségekkel. Mind
lelkileg, mind szomatikusan egyre több ember egyre betegebb. És a legtöbb
betegség a torz szellemi és a kisiklott lelki élet közvetlen vagy közvetett
következménye. (És persze azé, hogy mára extraprofit realizálásának céljából
egész iparágak épültek például műélelmiszerek előállítására, sőt
élelmiszerhamisításra.) Többek között ez is a spirituális talapzat szétroncsolódottságának
többszörös áttételeken keresztül ható szimptómája. De mielőtt valaki
félreértené, hozzá kell tenni, hogy a végső ok nagyon mélyen van, úgyhogy itt a
gyors és banális „megoldások” és minden leegyszerűsítő primitivizmus teljesen
eredménytelenek.
–
Vannak akik szerint egyáltalán nincs semmiféle válság, vagy ha van, az időleges
és felszíni, vagy pusztán gazdasági, s majd a fejlődés és a haladás megoldja
azt.
–
Ez egy képtelen utópia. De kétségtelen, hogy egyre inkább előáll az, amit
válság alattiságnak lehet nevezni. Ezen azt értem, hogy egyre több olyan ember
van, aki már azt sem érzékeli, hogy a modern világban a dolgok alapvetően
nincsenek rendben. Tehát nemcsak részletkérdések problematikusak, például az,
hogy kevés a fizetés és drága az élet, vagy hogy nem az összes nő belém
szerelmes, hanem az egész modern civilizáció hamis alapokra épült és ezért
óhatatlanul rossz irányba halad. A válságot észlelni is képtelen emberen
lehetetlen segíteni. Ehhez egy intellektuális intuícióra van vagy lenne
szükség, ami minden megoldási kísérlet kezdete. Mert ha nincs probléma, nincs
megoldás sem, pontosabban nincs igény a megoldás felkutatására.
–
Akkor fokozni kellene a válságot?
–
Semmi esetre sem. A válság és az alászállás magától is fokozódik és fokozódni
fog. A válság fokozásában részt venni, súlyos következményekkel jár a
résztvevőkre nézve. Ahogy az Evangelium mondja: „szükség, hogy a világban
botránkozások essenek; de jaj annak az embernek, a ki által
a botránkozás esik.” (Lk 17,2) Az emberek ma már többnyire
csak akkor érzékelik a krízist, amikor az orvosuk bejelenti számukra, hogy
rákosak és mondjuk két hónapjuk van hátra. Ami mindenkivel bármikor
megtörténhet. Addig, ha a modern ember egyáltalán gondol ilyesmikre,
elhessegeti azokat, s megpróbálja élvezni az életet, mondván, hogy úgy sem tud
ezekkel a dolgokkal mit kezdeni. A létezés legnagyobb kihívásaival szemben a
modern ember feltett kézzel, tehetetlenül áll. Ha nincs Isten, mint a modernek
vallják, nincs halál utáni élet vagy túlvilág. Ahol nincs
Isten, nincs érték, ahol pedig nincs érték, nincs erkölcs. Miként Hamvas mondja: „az
erkölcs ma álarc, amely mögött cinikus kapitalisták, demagógok, kizsákmányolók
és csábítók rejtőznek, akik megosztoznak a világ uralmán, mialatt az igazi
idealistákat agyonhallgatják, kinevetik és agyoncsapják. Az erkölcs
konvencionális hazugság lett, amellyel tudatlan tömegeket tartanak féken.”
Az erkölcstelenség vagy bűncselekmények
elkövetése tehát következmény és tünet, amelynek okai jóval mélyebben húzódnak.
S minden ilyen jellegű probléma a spirituális talapzat szétroncsolódásával
kezdődik, aminek tekintetében a legbrutálisabb pusztítást magyar vonatkozásban
a kommunizmus és a posztkommunista világ végezte.
–
A politika alkalmas lehet a spirituális talapzat helyreállítására?
Kényszeríthető erre bármilyen módon az ember vagy egy közösség? Mi az, amit
tenni lehet e helyreállítás érdekében?
– Az első kérdésre válaszolva: önmagában nem. A politika
mint jelenség maga is válságtünet, tehát ilyen mélységű válságok megoldása
vonatkozásában tehetetlen. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a szellemi
helyreállításra nem lehet kényszeríteni az embereket, azt nem lehet
semmilyen erőszakkal kivitelezni. (Ahogyan például a vallás síkján az
úgynevezett „megtérés”, a metanoia sem valósulhat meg soha kényszerből.)
A valódi értékeket, eszméket ma csak felmutatni és vonzóvá tenni lehet.
Valahol az ártó erők is ezt teszik, csak manipulatív módon és hamis eszméket
ültetve az emberekbe, az igazságtól eltérő érték- és érvényelmélet szerint.
Amit tehet vagy tehetne egy megfelelő politikai kultúra, az a tényleges
intellektuális helyreállítást végző erők munkájának támogatása és segítése.
Mert ebből következik minden, többek között az erkölcs és a törvények
betartásának szándéka is. Egy pusztán adminisztratív hatalom megszerzése
önmagában semmit nem ér, hiszen ebben az esetben éppen a tartalma vagy a
lényege az, ami hiányzik. Minden normális világban a közügyek intézése, vagy ha
úgy tetszik a politika a szakerdotális vagy szakrális útmutatást követte –
miként azt például René Guénon a Szellemi tekintély és időbelihatalom című könyvében kifejtette.
–
Nem gondolja, hogy mindez ma már lehetetlen vállalkozás?
–
De igen. Ám mit tesz Ön, ha tudja, hogy az, ami helyes, egyszersmind
lehetetlen? Elkezd helytelen dolgokon fáradozni? Vagy azt mondja: megpróbálom a
lehetetlent! Ez utóbbi esetben, ha az úgynevezett külvilágban nem is ér el
eredményt, az e törekvés közben önmagában elért eredmény az Ön tudati és lelki
életében örökre szólóan érvényes és maradandó lesz. Azt, hogy miről beszélek,
legkésőbb a halála pillanatában mindenki meg fogja tapasztalni, mégpedig
aszerint, hogy az életében mit tett, pozitív vagy negatív értelemben.
Az interjú a Comparative Studies of Traditional Life
folyóirat számára készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése