Ha a szó
politikai mellékjelentéseit figyelmen kívül hagyjuk,
akkor az az ember konzervatív, aki valamit meg akar őrizni. Hogy dönthessünk a konzervatív magatartás helyes vagy
helytelen voltáról, elég azt végiggondolnunk, hogy mi az, amit meg
akar őrizni. Ha azok a társadalmi szokások, amelyeket támogat,
összhangban vannak az ember legfőbb céljaival és
megegyeznek legmélyebb szükségleteivel, akkor azok
miért ne lehetnének ugyanolyan jók – ha nem jobbak
–, mint bármely
újdonság, ami az idők során keletkezhet. Az lenne a
helyes, ha így gondolkodnánk, de a ma embere messze
került ettől a mentalitástól. Ha nem is tagadja meg automatikusan a múltat, nem is a technikai fejlődéstől vár minden jót,
általában előítéleteket táplál minden konzervatív magatartással szemben, mivel – akár öntudatlanul – befolyásolja az a materialista nézet, hogy
a „konzerválás” ellentétben áll az állandóan
változó élettel, s ezért tespedéshez
vezet.
A technikai fejlődéssel lépést nem
tartó közösségek nélkülözése úgy tűnik, mintha megerősítené ezt a véleményt, de sokan nem veszik észre, hogy ez inkább ösztönzés
a további fejlődésre,
mintsem valódi magyarázat. Az a modern dogma, amely
szerint mindennek változnia kell, igyekszik maga alá gyűrni az embert. Még azok is, akik magukat hívő
keresztényeknek tartják,
hangosan hirdetik, hogy az ember a változás
szükségszerűségében él,
és nemcsak hogy a környezet által befolyásolt érzések és a gondolkozás, hanem az ember
legbelsőbb lénye is elkerülhetetlenül változik. Az emberről azt állítják, hogy mind értelmileg, mind szellemileg
egyre felsőbbrendűbbé válik, következésképpen a huszadik századi emberre úgy tekintenek, mint aki alapvetően
különbözik a korábbi idők emberétől.
Az e véleményen
lévők, nem veszik figyelembe azt a minden vallás által
kinyilatkoztatott igazságot, hogy az ember attól
ember, hogy van benne egy olyan szellemi középpont,
amely nincs alárendelve a dolgok áramlásának. E középpont nélkül, amely az
ember ítéletalkotó képességének a forrása – és amit az igazságérzetet működtető
szellemi erőnek nevezhetünk –, még a környező világban zajló változásokat sem
tudnánk felismerni, mivel – ahogy Arisztotelész mondta – azok, akik azt
állítják, hogy minden, ideértve az igazságot is, állandóan változik, ellentmondanak
önmaguknak: ha minden változik, akkor milyen alapon gondolják, hogy
megfogalmazhatnak bármily érvényes állítást, vagy kijelentést?
Szükséges-e megjegyezni, hogy az ember szellemi
középpontja több, mint az ösztönöknek és benyomásoknak alávetett psziché, több,
mint a racionális gondolkozás? Létezik az emberben valami, ami őt az
örökkévalóhoz fűzi, és ez pontosan ott található, ahol „az Igazi Fény, amely
megvilágosít minden e világra jövő embert” (János 1,9), megérinti a
pszichikai és fizikai képességek szintjét.
Ha ezt a
megváltoztathatatlan lényeget – csakúgy, mint a kör kiterjedés nélküli
középpontját – nem is lehet közvetlenül megragadni az emberben, a hozzá vezető
utakat azért ismerhetjük: olyanok, mint azok a sugarak, amelyek a kör középpontja
felé futnak. Ezek az utak jelentik a maradandó elemet minden szellemi
hagyományban, ezek szolgálnak útmutatóként a cselekvéshez; valamint azokhoz a
társadalmi szokásokhoz, amelyek a középpont felé irányulnak, ezek az utak
képezik valódi alapját minden igazi konzervatív magatartásnak. Mert a
társadalmi formák megőrzésének kívánsága mögött csak akkor van értelem – a
formák csak akkor lehetnek tartósak –, ha az emberi valóság időtlen
középpontján alapulnak.
Titus Burckhardt
Egy olyan kultúrában – amely szakrális eredetének köszönhetően a szellemi
középpont és ezáltal az
örökkévaló felé irányul
– a konzervatív beállítottság értéke, egyáltalán a
konzervatív beállítottság nem válhat kérdésessé,
hiszen magának a „konzervatívnak” a fogalma sem létezik. Egy
keresztény társadalomban az ember – többé-kevésbé
tudatosan és önszántából – keresztény, egy iszlám társadalomban
muszlim, egy buddhista
társadalomban buddhista és így tovább. Máskülönben
nem tartozik az adott közösséghez, nem is része annak, kívülálló, esetleg titokban
ellenséges is lehet vele szemben.
Egy ilyen
kultúra abból a szellemi erőből táplálkozik, amely
a legmagasabbtól a legalacsonyabbig mindenre
rányomja bélyegét, és
ebben nyilvánul meg valódi alkotókészsége.
Ugyanakkor szüksége van olyan megőrző erőkre,
amelyek nélkül a társadalmi formák rövid időn belül eltűnnének. Az a helyes, ha egy
ilyen társadalom összetartó és egységes hitében, hűséges hagyományaihoz, egy konzerváló vagy konzervatív beállítottsághoz, mivel ezen tulajdonságok
kölcsönösen feltételezik egymást.
A konzervatív
magatartás csak akkor válik kérdésessé, amikor a társadalom
rendjét – akárcsak a modern Európában – már nem az örökkévaló határozza meg. Ilyenkor minden esetben
fölmerül a kérdés, hogy
a valaha mindent magában foglaló rendnek milyen töredékei vagy emlékei érdemesek a megőrzésre. A társadalom minden egyes állapotában (és ma
az egyik állapot a másikat egyre gyorsuló ütemben
követi) az eredeti
minták tükröződnek valamilyen módon. Még ha a korábbi szerkezetet le is rombolják, bizonyos
részek akkor is érvényben maradnak, és minden egyes múlttal történt
szakítás után egy új egyensúlyi helyzet alakul ki, bármennyire torz és
bizonytalan is az. Bizonyos központi értékek
visszavonhatatlanul elvesznek, míg mások, amelyek korábban
sokkalta kisebb jelentőségűek voltak, előtérbe kerülnek. Annak érdekében,
nehogy ezek az értékek is elvesszenek, talán jobb lenne
megőrizni a meglévő egyensúlyt, mintsem kockára tenni azt egy
– a teljes megújítását célzó – bizonytalan kísérletben.
E választási lehetőséggel együtt maga a „konzervatív” kifejezés is megjelent
(Európában először a napóleoni háborúk idején vált
általánossá), s ezt a fogalmat azóta is megterheli a dilemma, ami ebben a
választásban rejlik. Minden konzervatív embert azzal
gyanúsítanak, hogy csak saját társadalmi előjogait – bármily csekélyek lehetnek is azok – kívánja megőrizni.
Így az a kérdés, hogy a
megőrizni kívánt dolog érdemes-e megőrzésre, válasz
nélkül marad. De miért ne eshetnének egybe egyes
csoportok személyes előnyei az igazságossággal?
Azt, hogy az ember értelme nem
fejlődik kellőképpen, ha megfelelő külső hatások hiányoznak,
a mai átlagos ember gondolkozása bizonyítja. Nagyon kevesen tudják elképzelni – általában csak azok, akik fiatalkorukban még
tapasztalhatták a „régi rend” maradványait, vagy azok, akiknek sikerült meglátogatniuk egy még
tradicionális keleti kultúrát –, hogy milyen harmóniát és belső békét képes teremteni nem csupán az uralkodó, hanem
a dolgozó osztályok számára is egy olyan társadalmi rend,
amely az ember természetes hivatása és szellemi
funkciói szerint tagolódik.
Bármennyire igazságos is egy
társadalom egészét
tekintve, mindig lesznek elégedetlenek, de biztos jele van
annak, hogy a fennálló
rend képes-e boldogságot nyújtani a többségnek: ez a jel benne foglaltatik
minden olyan dologban, amit nem valami anyagi célból, hanem örömmel és
odaadással készítettek. Egy olyan kultúra, ahol a művészetek egy külön erre a
célra kiművelt csoport kizárólagos tulajdonát képezik, és így nincs többé
népművészet vagy egy egyetemes művészeti nyelv, nem felel meg ennek a
szempontnak.
A munka külső
jutalma az általa megszerzett anyagi javakban található, de van belső jutalma
is: arra figyelmezteti az embert, hogy a természet és az Isten által mi is ő
lényegét tekintve, és ebből a szempontból nem mindig a legsikeresebb
foglalkozások a legboldogabbak. A földet művelni, az esőért imádkozni, a
megmunkálatlan anyagból valami értelmeset alkotni, emberek szükségleteit mások
feleslegével pótolni, uralkodni (készen arra, hogy alattvalóiért akár életét
áldozza), az igazságot tanítani: az ilyen hivatások kiváltságossága „felülről”
és belülről jön. Fel lehet tenni a kérdést, hogy a „fejlődés” során ezen
elhivatottak száma emelkedett-e vagy csökkent.
Titus Burckhardt és Frithjof Schuon
Az ember
megtalálta saját feladatát – mondanák sokan ma –, amikor munkásként gépeket
irányít. De az ember igazi feladata az, hogy imádkozzon és áldjon, küzdjön és
uralkodjon, teremtsen és építsen, vessen és arasson, vezessen és
engedelmeskedjen: mindezek elválaszthatatlanok az embertől.
Amikor ma egy
bizonyos városi réteg azt követeli a papjától, hogy vesse le hivatásának
külső jeleit és – amennyire csak lehetséges – éljen úgy, mint a
többi ember, csak azt bizonyítja, hogy ezek a csoportok már nem tudják, mi
is az ember valójában. Pedig a papot mint embert megérteni annak a
felismerését jelenti, hogy a papi méltóság végtelenül közelebb van az eredeti
emberi természethez, mint a „hétköznapi” ember szerepe. Minden istenközpontú
kultúra ismeri a társadalmi osztályoknak (vagy kasztoknak) egy többé-kevésbé
nyilvánvaló hierarchiáját. Ez nem azt jelenti, hogy az embert egy olyan résznek
tekinti, akinek az önmegvalósulása csak a nép egészének tagjaként képzelhető
el. Éppen ellenkezőleg, ez azt jelenti, hogy az emberi természet túl gazdag
ahhoz, hogy mindenki minden pillanatban képes legyen összes lehetőségének
változatait megvalósítani. A tökéletes ember nem ezeknek a változatoknak a
végösszege, hanem olyas valaki, aki rendeltetésének lényegét birtokolja. Ha a
hierarchia szerint felépült társadalmak képesek voltak önmagukat évezredekig
életben tartani, akkor ez nem az emberek passzivitása vagy az uralkodók hatalma
miatt volt, hanem azért, mert egy ilyen társadalmi rend megfelelt az ember
eredendő természetének.
Létezik egy
széles körben elterjedt tévedés, miszerint a polgárság egy – természeténél
fogva – konzervatív osztály. Ez az osztály eredetileg egyet jelentett a városi
kultúrával, ahonnan az elmúlt ötszáz év forradalmai indultak. A polgárság – különösen
a francia forradalom után – valóban konzervatív szerepet játszott, és időnként
el is fogadott néhány arisztokratikus eszmét, de közben kiüresítette és
fokozatosan meghamisította azokat. A polgárság tagjai között mindig
akadtak olyanok, akik értelmi megfontolások miatt voltak konzervatívak, de ők
kezdettől fogva kisebbséget képeztek. A parasztok általában
konzervatívoknak mondhatók, mert úgymond tapasztalatból tudják – vajon hányan
tudják még közülük? –, hogy létük megszámlálhatatlan egymással összefüggő erő
önmagát folytonosan megújító egyensúlyától függ, és az ember nem változtathatja
meg eme egyensúlyi állapot bármely részét anélkül, hogy a többire hatást ne
gyakorolna. Ha megváltoztatjuk a patak útvonalát, akkor az egész terület
növényvilága megváltozik; ha kiírtunk egy állatfajt, akkor egy másik fog
túlságosan elszaporodni. A parasztok nem hisznek abban, hogy valaha is
lehetséges lesz esőt vagy napsütést előállítani akaratunk szerint.
Téves lenne
ebből azt a következtetést levonni, hogy a konzervatív magatartás mindenek
fölött a mozdulatlansággal és az ember földhözkötöttségével lenne egyenlő,
mivel már többen bebizonyították, hogy egy emberi közösség sem olyan
konzervatív, mint a nomádok. Állandó vándorlásaik alatt a nomádok gondot
fordítanak arra, hogy megőrizzék nyelvüket és szokásaikat, tudatosan ellenállva
az idő eróziójának – konzervatív embernek lenni nem jelent egyet a
tétlenséggel.
A
konzervativitás alapvetően arisztokratikus tulajdonság, ebből a szempontból a
nomádok sokban hasonlítanak a nemesekre, vagy pontosabban a harcosok kasztjából
származó nemesség és a nomádság természetszerűleg hasonló. Ugyanakkor annak a
nemességnek a lényege, amelyet még nem rontott meg az udvar vagy a városi élet,
hanem még mindig a földhöz kötődik, a parasztságéhoz hasonlít. Viszont a
nemesség a hagyomány és a műveltség által tudatában van a természet és a lélek
erői egységének, s egy olyan felsőbbrendűséggel rendelkezik, amelyet aligha
lehet elsajátítani másfajta úton; és bárkinek, aki tudatában van valódi
felsőbbrendűségének, joga van kitartani mellette, csakúgy, mint bármely
művészet mesterének joga van előnyben részesíteni saját ítéletét a hozzá nem
értőével szemben.
Be kell látni,
hogy az arisztokrácia hatalma mind természetes, mind erkölcsi állapotán
nyugszik: a természetes állapot azt jelenti, hogy ugyanazon törzsön vagy
családon belül bizonyos minőségek és képességek öröklődnek, az erkölcsi állapot
pedig a „noblesse oblige” tartalmával egyenértékű: minél magasabb
társadalmi osztály tagja valaki – és ennek megfelelően minél több kiváltsággal
rendelkezik –, annál nagyobb a felelősség és kötelesség terhe. Minél kisebb a
rang, annál kevesebb a hatalom és a kötelesség; a társadalom legalján pedig a
tényleges erkölcsi felelősség nélküli passzív emberek helyezkednek el.
Ha a dolgok állapota nem mindig tökéletes, ez nem
elsősorban az öröklődés természetes állapota miatt van, mivel az öröklődés
meghatározatlan ideig képes biztosítani egy „kaszt” homogén természetét. Ami
kérdésesebb, az annak az erkölcsi törvénynek a betartása, ami a jogok és
kötelességek igazságos kombinációját követeli meg. Nincs olyan társadalmi
rendszer, amely kizárná a hatalommal való visszaélés lehetőségét, és ha létezne
is ilyen, akkor az nem lenne emberi, mert az ember csak akkor lehet ember, ha
egyszerre engedelmeskedik egy szellemi és egy természetes törvénynek. Az
örökölt hatalommal való visszaélés ténye tehát még nem érv a nemesség
szükségessége ellen. Éppen ellenkezőleg: annak a néhány embernek a példája,
akik, miután megfosztották őket örökölt kiváltságaiktól, de nem tagadták meg
hagyományos felelősségüket, bizonyság az arisztokrácia erkölcsi hivatása
mellett.
Amikor sok
országban az arisztokrácia elbukott saját önkényessége miatt, ez elsősorban nem
azért volt, mert önkényesen bánt az alsóbb néposztályokkal, hanem azért, mert egy
olyan magasabb vallási törvénnyel szemben foglalt el önkényes pozíciót, amely
felruházta az uralkodáshoz szükséges erkölcsi alappal, és kegyelme által
megszabta az erősek jogának határait.
A társadalom
hierarchikus rendjének bukása után, ami szinte valamennyi tradicionális forma
bukását is jelentette, a tudatosan konzervatív ember mintegy légüres térben él.
Egyedül van egy olyan világban, amely láthatatlanul rabságban tartja az
embereket, de közben azzal kérkedik, hogy szabad; és mindent elnyomó uniformizmusa
közben azt hirdeti magáról, hogy lehetőségekben gazdag. Azt harsogják fülébe,
hogy az emberiség fokozatosan egyre magasabb szinteket ér el, hogy az emberi
természet sok millió éves fejlődés után olyan változáson ment keresztül, ami el
fog vezetni a természet felett való végső győzelemig.
A tudatosan
konzervatív ember magányosan áll a józanságukat elvesztettek között, egyedüli
éber az alvajárók között, akik álmaikat összekeverik a valósággal. Értelme és
tapasztalata által tudja, hogy az ember, bármennyire is lelkesedik új dolgok
iránt, ugyanaz maradt jóban és rosszban; az alapvető kérdések az emberi életben
mindig ugyanazok maradtak, a válaszok rájuk mindig is ismertek voltak, és
amennyire csak ki lehetett fejezni szavakban, az egyik nemzedék a másikra
hagyományozta azokat. A tudatosan konzervatív ember ezt az örökséget ápolja.
Mivel az élet
szinte valamennyi tradicionális formáját lerombolták már, csak ritkán adatik
meg neki az a lehetőség, hogy egy minden szempontból hasznos és értelmes munkában
tudjon részt venni. De minden vesztesége egyben nyereség is. A tradicionális
formák eltűnése éberségre, a környező világban tapasztalható zűrzavar pedig
arra szólít fel minket, hogy minden lényegtelent kikerülve a lényeges felé
forduljunk.
Megjelent: Arkhé I. (1996. április) 27–33. o. Ford. Zsitnyár László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése