Korunk súlyos
devianciáinak egyike a testiség helytelen megélése, ami a modern
tudományok boszorkányságaival karöltve borzalmas eredményeket és emberi
tragédiákat képes produkálni. Az alábbi írás e kortünet
visszafordításához kíván néhány alapvető szempontot nyújtani.
Még
ha korunk meglehetősen szkeptikusan is kezel olyan fogalmakat (Isten, szellem,
lélek), melyek egészen a legutóbbi időkig meghatározó jelentőséggel bírtak az
emberek számára, a saját testét következetesen és odaadóan művelő nem mehet el
amellett, hogy ezek közül legalábbis egyet, a lélek fogalmát, és annak
testhez való viszonyát tüzetesebben megvizsgálja. Felmerül a kérdés ugyanis,
hogy mi az értelme és lehet-e egyáltalán értelme a test széppé, csinossá,
egészségessé, erőssé alakításának anélkül, hogy a minden ember által magában
hordozott önképpel, azaz a lélekkel, mindezt szoros kapcsolatba hoznánk. Ám ha
ez a kapcsolat nem is kerül mindig visszautasításra – hiszen köztudott, hogy
sokak képesek hosszan tartó érzelmi válságba kerülni pár kiló felszedése miatt
–, test és lélek viszonyának megfordítása, a fontosság tényleges áthelyezése
egyikről a másikra, az esetek döntő többségében már teljesen elmarad. Ebben
természetesen nincs semmi meglepő, a modern tudományok erőszakos törekvése
annak bebizonyítására, hogy minden az egyszerű, szervetlen anyagból, az
élettelenből származik, nem sok lehetőséget nyújt az ember számára ahhoz, hogy
előítéletektől mentesen körülnézzen, s maga állapítsa meg viszonyát a világgal,
mellyel s melyben születésétől fogva él. A gének, a kvarkok, a fehérjeláncok,
stb. működésének beható tudóinak, a bonyolult kémiai és kvantumfizikai
folyamatok részletekbe vesző ismerőinek köszönhetően az emberi figyelem mára
olyan aprólékos mozzanatokra irányul, melyek teljes feledésbe száműztek egy
olyan komplex egységet, melynek jelentőségére ugyanakkor nem lehet eléggé
felhívni a figyelmet. Jelen írás arra tesz kísérletet, hogy ama eleven
valóságnak, amit léleknek nevezünk, visszaadja az őt megillető pozíciót,
valamint arra, hogy ennek révén rávilágítson a testmozgás valódibb és mélyebb
értelmére.
Voltaképpen azok a misztikusnak tűnő, szellemes gondolatok, melyek szerint a test a lélek eltávozásával hét grammal könnyebb lenne, szentimentális okoskodások csupán, tudományoskodó magyarázatok valami olyasmire, ami a legkevésbé sem szorul bizonyításra. Az igazság az, hogy a lélek létezésére nem kell igazolást találnom, mert ez közvetlen tapasztalatom. A lélek ott van, amikor fájdalom vagy boldogság jelenik meg bennem, ott van, amikor gondolkozom, és ott van, amikor valamit akarok. A léleknek nincs súlya, nincs kiterjedése, vagyis a lélek: nem mérhető. Fiziológusok, behavioristák, pszichológusok reménytelen próbálkozásai a lélek igazolására azért mondott csődöt folyvást, mert azt mindenütt keresték, leszámítva valódi helyét, mely viszont nem térhez kötött. A lélek ugyanis nem valahol van, nem fellelhető, a lélek egyszerűen van, még pontosabban: vagyok. Lelkemben élem meg a tavaszi virágzást, a mindennapi sétát, a madárcsicsergést, egy szóval az egész világot, így amikor a lélek keresésére indulok, azt is már eleve lélekben élem meg. Az ember, bármiről szerezzen tudomást, azt csakis a lelkén keresztül teszi, ezért a cél nem az, hogy bebizonyítsuk létezését, sokkal inkább az, hogy megértsük létezését. Erre pedig azért van szükség, mert tulajdonképpen ez a kulcsa annak a kiegyensúlyozott és idilli életnek, amelyre oly sokan vágynak, de amelyet – saját benső életük ismeretének hiányában – oly kevesen érnek el.
A
fent elmondottakból következően a testet is a lélek éli meg. A testet ért
ingerek igazán a lelket érintik, az élményeket a lélek dolgozza fel, s azokat
saját emlékeiben raktározza el. A világban ezért nincs, ami megkerülhetné a
lélek körét, és végső soron nincs, ami ne a lélekre vonatkozna. Ekképpen minden, amit a testemmel teszek, lényegileg a
lelkemmel teszem. Testem ápolása, megfelelő táplálása, erősítése: lelkem
harmóniájának helyreállítását segíti elő. A testmozgást helyesen végző tehát
soha sem testének jobbítására, hanem az ezen túlmutató, rejtettebb, ám annál
fontosabb valóság nemes kiművelésére törekszik. Amíg ugyanis a lélek nem
egészséges, zaklatottságnak, szorongásnak, gyűlöletnek alávetett, addig
bármilyen testi eredmény a megviselt ember ideiglenes pótléka lehet csupán.
Önigazolási törekvés és álarc. Kísérlet arra, hogy olyanoknak lássanak,
amilyenek nem vagyunk, illetve hogy azt láttassuk magunkból, amilyennek látni
akarnak, elfedve ezzel mindent, ami a bennünk lakozó isteni valónkra mutat rá.
Kizárólag a külalak formálása ezért egyet jelent a lélek elhanyagolásával, s
ezzel – bármilyen sokat is foglalkozzon testével –, voltaképpen az ember saját
magát is elhanyagolja, hovatovább: elárulja. Hiszen, ha hiányzik az összhang, s
ha ezen belül hiányzik a lélek elsőbbsége, hiányzik az ember is. Amit pedig
maga után hagy így, nem más, mint a saját magában hordozott örök értékeket
felismerni képtelen, ösztönei vezérelte állat.
Manapság
teljesen általános, hogy kizárjuk lelkünket az edzésből. Mozgás közben heavy
metal és diszkózene zakatol a fülünkben, a természettől elzárva, vastárcsák és
személytelenséget sugárzó gépek közepette kilókról és centikről beszélgetünk,
miközben nem győzünk oldalra pillantani és gondolatban csókot küldeni saját
tükörképünknek. Éppen csak azzal nem foglalkozunk, amely nélkül magát az edzést
sem élhetnénk meg. Nők és férfiak egyaránt hónapokat dolgoznak keményen, hogy
olyan külsőt fabrikáljanak maguknak, melyért cserébe azt remélik, környezetük
jobban elfogadja, több kedvességgel és megbecsüléssel ajándékozza meg őket,
bele sem gondolván, hogy mások gondolatainak, érzéseinek, véleményeinek rabjai
ők, amelyeknek olyan görcsösen próbálnak megfelelni, hogy saját természetes
igényüknek, a benső békesség igenlésének, már nem jut idejük megfelelni.
Közhely, hogy az ember rohan. Rohan a munkába, a boltba, a gyerekért, de még aludni is rohan. Az iskolát minél hamarabb le akarja tudni, hogy aztán a munkát is minél hamarabb letudja, hogy aztán a nyugalmazás után leélhessen még pár évet viszonylag zavarmentesen. Az ember mindig ott akar lenni, ahol épp nincs, és mindig akkor, amely idő még nem jött el. Így a mozgásnak is mindig a végét várja. Csak az eredmény érdekli. Ebből kifolyólag nem hogy lelkét, de még testét sem jut ideje megfigyelni. Nem ismeri izmait, nem tudja azok, hogyan reagálnak a terhelésre, nem tudja, szervezete mit igényel és mit nem, mit bír és mit nem. Az egész folyamatból, mintha kimaradna. Nem arra utalok ezzel, hogy máris fitnesz szakértők sorát kellene felkutatni, sokkal inkább arra, hogy az ember sok mindenre rájöhet pusztán annak révén, hogy a benne végbemenő folyamatokat türelmesen szemléli. És ezzel nemcsak a mozgásnak, hanem saját magának is megadja azt a tiszteletet, melyre gyorsuló világunkban legtöbbünk – különben nagyon helytelenül – egyre kevesebb energiát fordít.
Közhely, hogy az ember rohan. Rohan a munkába, a boltba, a gyerekért, de még aludni is rohan. Az iskolát minél hamarabb le akarja tudni, hogy aztán a munkát is minél hamarabb letudja, hogy aztán a nyugalmazás után leélhessen még pár évet viszonylag zavarmentesen. Az ember mindig ott akar lenni, ahol épp nincs, és mindig akkor, amely idő még nem jött el. Így a mozgásnak is mindig a végét várja. Csak az eredmény érdekli. Ebből kifolyólag nem hogy lelkét, de még testét sem jut ideje megfigyelni. Nem ismeri izmait, nem tudja azok, hogyan reagálnak a terhelésre, nem tudja, szervezete mit igényel és mit nem, mit bír és mit nem. Az egész folyamatból, mintha kimaradna. Nem arra utalok ezzel, hogy máris fitnesz szakértők sorát kellene felkutatni, sokkal inkább arra, hogy az ember sok mindenre rájöhet pusztán annak révén, hogy a benne végbemenő folyamatokat türelmesen szemléli. És ezzel nemcsak a mozgásnak, hanem saját magának is megadja azt a tiszteletet, melyre gyorsuló világunkban legtöbbünk – különben nagyon helytelenül – egyre kevesebb energiát fordít.
Megfigyelhető,
hogy az ember általában jóra törekszik, céljai eredendően nem rossz szándékúak,
ám eszközeit annál gyatrábban válogatja meg. A férfi törekvése, hogy
biztonságot és erőt sugárzó, megingathatatlan támasza legyen szeretteinek,
dicséretes, de kevésbé értékelhető, ha mindez csak a test síkján érvényesül.
Mert ha a test erejéhez nem párosul a lélek tisztasága és elsőbbsége,
tulajdonképpen egy szörnnyel van dolgunk. Egy szörnnyel, aki izmaitól
megfosztottan, nem hogy más, de még saját maga támasza sem lehet, hiszen erejét
kizárólag külsőleg birtokolja. Az állandó teljesítéskényszer pedig e problémát
nem hogy megoldaná, inkább csak fokozza. A mind intézményesen, mind másokkal
folytatott rivalizálás és versenyzés folyamatos terhe az egészségre káros és
veszélyes szerek mértéktelen fogyasztásához vezetnek, melyek nem csak a test,
de a lélek megmérgezésében is határozottan közreműködnek, így az ember nem hogy
eloldódna, inkább még jobban belesüllyed abba testiségbe, amit aztán alávetetetten szolgál, annak megfelelő
uralása helyett.
A
nő oldaláról hasonló a helyzet. Ideális esetben szépsége és ápoltsága a férfi
iránt való önzetlen odaadásának jelképe, ám legtöbbször belőle a finomra
hangolt lélek, mely mentes az önmagával szembeni folyamatos elégedetlenségtől
és egyfajta érzelmi elszegényesedéstől, hiányzik. Ekkor jelenik meg a bensőleg
üres, magamutogató, állatias nő, aki a lelki síktól teljesen elzárva magát, a
puszta testi odaadásban találja meg filléres boldogságát, szépségét pedig végül
– mivel azt lelkében nem leli – természetellenes beavatkozásokkal próbálja
megőrizni. (Hozzáteszem: hogy ilyen nők megjelennek, döntően a férfi tehető
felelőssé. Amíg ugyanis példamutatása elmarad, a testiségen túlmutató,
kifinomultabb igényeinek pedig nem enged teret, nem is várhat, és igazából nem
is érdemel többet.)
Jellemző,
hogy mindkét fél, mintegy utolsó mentsvárként azzal a testtel akar hódítani –
köztudott különben, hogy sokan az edzőtermektől várják a segítséget
párkapcsolati problémáikra –, amelynél jó esetben mind a kettő többet akar. De
ha ez így van, felmerül a kérdés, miért nem lélekkel hódít az ember? Miért nem
lelkének erejét kutatja a férfi, és miért nem lelkének szépségét virágoztatja a
nő? Miért nem a lélek szilárdságát és boldogságát keressük elsősorban a test
múlandó és önmagában értéktelen támasza helyett? A macsó izmok és a nyers
szépség (vö. „jó nő”) mesterkélt hatni vágyása helyett miért nem kap helyet a
férfi derűs, szellemben nyugvó határozottsága és a nő bájainak rejtőzködő,
tiszteletteljes játékossága? És sorolhatnám…
Egy
félreértést el akarok kerülni. Nem a külső szépség ellen török pálcát, nem is a mozgás vagy a modern tudományos eredmények némelyikének fontossága ellen. A
hangsúly csupán azon van, hogy mindezek
önmagukban nem adják meg a várt „sikert”. Hogy ez meglegyen, szükség van
arra a benső, sajáttá tett attitűdre, amit fentebb vázoltam, és amit így
lehetne összegezni:
Neked,
ha önmagad valódi ismerője kívánsz lenni, a következőt ajánlom. Tégy úgy, hogy
tested valóban lelked tükre legyen, és gyakorlóterep, lelked megmunkálásához.
Tested oly nagy gonddal szeresd, mint amikor életedben legjobban szerettél. Tartsd becsben, figyelj rá és ápold, mert ez
a jegy a Te lelkedhez, önnön lényegedhez, amely nélkül minden próbálkozás, mi
életed egyensúlyát és harmóniáját célozza, hasztalan marad és hiábavaló.
A témáról bővebben és mélyebben olvasónk az Ars Naturae folyóiratban tájékozódhat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése